fredag 25 september 2009

I natt jag drömde...

Gud, vilken självcentrerad dröm jag drömde i natt. Fast det sägs väl att man aldrig kan drömma drömmar utan att man själv är med i den på något sätt, så alla drömmar är väl rätt självcentrerade I guess.

Min dröm handlade i alla fall om att någon hade recenserat min blogg. Och när det gällde språkhanteringen hade de totalt sågat mig. Kritikern hade skrivit ungefär: "det fattiga språket kryddas ibland med lite engelska ord, tydligen har bloggaren inte förmåga att uttrycka sig på svenska".

Jag blev självklart jättearg, ringde upp och försökte förklara att det är ju en del av mitt sätt att skriva. Att jag mycket väl kan skriva helt på svenska (och låta bli att börja varannan mening med "och", samt låta bli ett smått överanvändande av parenteser) men att jag ville skriva så här eftersom jag tycker att det passar i bloggen, om du fattar vad jag menar.

Det gjorde han inte, varpå jag häver ur mig: "Det är ju som att kritisera Picasso för att han inte ritade innanför linjerna i en målarbok!"

Nå.

Det är tur att jag är så pass bra på svenska att jag kan stava till hybris.

Inga kommentarer: