måndag 5 oktober 2009

Dagens nyheter

S har ett förslag om att man ska kunna ta ut föräldrapenning fram tills att barnet är 16, inte 8 år som det är i dag. Det är dock samma dagar som man redan har, vi föräldrar får inga extra.

Jag tycker att det är ett jättebra förslag. Alltför mycket fokus ligger idag på de första åren. Herregud, de flesta förskolor är otroligt bra. Många har möjlighet att arbeta deltid, många barn trivs utmärkt i förskolan. När de är små har de dessutom inte pressen av betyg, grupptryck, kompishets, utseendefixering, kärleksbekymmer. Jag tror att generellt ägnar föräldrar för lite tid till sina större barn. Det är ju himla enkelt att vilja gå ner i tid när man har en knubbig tvååring som väntar med kramar och pussar. Kanske lite svårare när man har en taggig fjortonåring som inte alls är ens i närheten av att vilja ha en kram. Säger han. Tror man.

Jag vet inte jag. Jag har inte tonåringar. Mina barn är fortfarande kramiga och små och luktar småbarn. Men jag tycker att det är ett riktigt bra förslag!

Dessutom kanske det kan bidra till att fler föräldrar har bättre koll på sina barn. Något som det här förslaget manar till. Jag trodde att det redan var så att föräldrar fick betala för barnens brott? Hur ser det annars ut idag? Slipper man betala? Behöver barnen betala?

Jag är en stark anhängare av att barnen är föräldrarnas ansvar. Inte på så sätt att de står ensamma, I like "det tar en by att uppfostra ett barn". Men på något sätt är jag så himla trött på föräldrar som står handfallna och säger "hade ingen aning", "noll koll", "visste inte alls", "hur skulle vi kunna veta?". Återigen, jag har inga tonårsbarn. Jag kan knappt tänka mig hur jobbigt det måste vara. Själv kämpar jag med tandborstning och hanterar trotsutbrott rätt kasst. Men jag hoppas verkligen att om mina ungar om 10 år är de som har förstört, skadat, begått brott - att jag då ska kunna stå för att det är vi som har brustit. Att det är vårt föräldraskap som inte har varit så bra som vi har inbillat oss. Att vi halar fram plånboken och liksom "we fucked up, now we pay".

Föräldraskap är min käpphäst. Jag tycker att föräldrar generellt är så himla kassa på att ta ansvar för sitt föräldraskap. Det finns inga perfekta föräldrar, men om ungen växer upp och blir nasse så kanske man borde slänga koppen med "världens bästa mamma" tryckt på sidan?

Äh, jag kommer säkert att ha ändrat mig när mina barn är världens mini-hitlers och bara slår pensionärer hela dagarna. För det är tydligen den vägen de har utstakad framför sig eftersom vi inte gillar straff och sånt i vår familj.

Inga kommentarer: