tisdag 20 oktober 2009

Jakten på den blå nyansen

Ni vet ju att vi ska måla vardagsrummet blått. Och ska man ge sig på ett sånt projekt är det rätt jäkla viktigt att det blir rätt nyans. Så jag har googlat, jag har tittat på färgkartor och jag har letat. Ingenstans hittar jag den rätta nyansen.

Så hittade jag en bild hos en medlem på familjeliv. Hon hade den perfekta nyansen på sina väggar. Varmt blått, inte kallt. Snyggt, inte skrikigt. Klassiskt, vackert. Blått.

Så jag frågade om hon hade färgkoderna, det hade hon. Efter mycket om och men har vi nu lyckats få hem en provburk av färgen (märk väl att vi ska börja måla i övermorgon), och förväntansfullt målade P igår på ett uttjänt vitt skrivbord som står utanför dörren. Men det ser ljusblått ut. Babyblått. Mesblått. Inte alls klassiskt, sobert, vilsamt. Bara babyblått.

Vad gör vi nu? Chansar på att det ser annorlunda ut på en vägg inomhus? Börjar leta efter ny färg igen? Vi hittar ju ingen.

Om någon hittar en bra nyans av Duck Egg Blue (google it!) på någon färgkarta hos nån av de stora färgaffärerna, hojta i såna fall till. Annars målar vi med den bebisblå, och då är det ert fel om det blir fult. Kom ihåg det!

4 kommentarer:

Helén sa...

Kan du inte gå tillbaka till färgaffären och bryta om färgen? De kan säkert hjälpa dig med det.
Jag har nästan samma färg i min matsal.

Danitra sa...

Det kommer förmodligen se helt annorlunda ut när det kommer på väggen. Har ni liknande ljus i ert rum som hon på FL har?

Anonym sa...

Åh blått, nu blir jag avis. Har förresten börjat knarka "Arga snickaren" nu efter att du försäkrade om att det var bättre än jag trodde. Kan säga att jag inte blir avskräckt utan tvärtom ännu mer sugen på eget hus. Avis på er som sagt. ;-) /Veronica

Unknown sa...

HAr du kollat silverpil och den tillvänster om den här http://www.alcro.se/inredningskollektionen.aspx?gclid=CP2wzebHzp0CFZQA4wodJ306sQ

JAg hade den beskrivna färgen på en fondvägg och det var en färg därifrån, men jag kommer inte ihåg vad den hette.