torsdag 29 oktober 2009

Svunna tider

Jag är en sån som älskar "förr i tiden". Jag kan inte förklara känslan jag får när jag går bland gamla hus, eller tänker på förfäder eller hittar en gammal burk någonstans. Det är omöjligt att förklara, men det liksom pirrar i hela mig.

Jag älskar böcker som på något sätt handlar om upptäckter av något som har gått förlorat. Sen kan det vara brev, en kyrkogård, ett parfymrecept - you name it.

Därför är det extra spännande att vara ute i vår trädgård. Vårt hus är byggt på sjuttiotalet, så det handlar inte om att jag ska hitta en gammal gravplats eller lusthus eller såna saker. Men jag är glad för det lilla. Med tanke på att den här trädgården har varit misskött minst de senaste 10 åren är det lätt att hitta saker som inte alls syns vid första anblicken.

Idag har jag upptäckt att under femhundra brännässlor finns det tydligen en riktigt anlagd rabatt, med stenkant och allt. Och det finns tydligen överväxta stenplattor som en gång från entré till förråd. Bara tänk vad vi kan upptäcka när vi har röjt bort alla kubikmeter brännässlor, sly och allmän skit.

Om några år kanske vi upptäcker att det faktiskt fanns en trädgård någonstans i all överväxt röra.

3 kommentarer:

Jenny sa...

Åh, vad spännande!
Min syster köpte också hus med en helt igenvuxen trädgård. Det dök upp helt fantastiska överraskningar när det blev vår och sommar då olika blommor tittade fram bland allt skräp. Mitt tips är därför att ta det lite lugnt med röjandet tills ni vet vad som döljer sig i er trädgård.

Anonym sa...

kolla in boken Övergivna platser av Jan Jörnmark! Då kan man riktigt frossa i övergivna bostadsområden, fabriker, skolor osv. Sorgligt och fascinerande med moderna platser som blivit övergivna.

/N

Gnillib sa...

Gamla saker kan vara helt underbara. Jag är den enda jag känner som älskar gamla sjukhus och kan titta på en gammal narkosapparat i en kvart och bara fascineras. Jag vet inte varför det är så underbart men jag kan bara inte låta bli.