fredag 6 november 2009

Hej hej, hemskt mycket hej.

Nu skiter vi i jobb och depp ett tag, ni har fått höra tillräckligt mycket av mitt "buhu, jag vill skriva"-klag. Let's släppa the klagomur och fokusera på andra saker: varför hittar jag samma läsare här som på andra bloggar som jag själv läser?

Alltså, om jag läser bloggen "Ninas nya" eller vad katten vi nu kan säga att den heter. Så ser jag att "Sarabara" och "Luckylucy" har kommenterat och uppenbarligen följer den bloggen. Någon dag senare har "sarabara" och två veckor senare "luckylucy" kommenterat min blogg.

How?

Nej, det handlar inte om att "Ninas nya" har länkat till mig. Sånt kollar jag ju upp. Det handlar inte heller om att bloglovin föreslår min blogg typ som "om du gillar den här bloggen borde du även gilla enligtellen.blogspot.com", inte vad jag kan se i alla fall.

Så hur fungerar det? Om jag inte finns i bloggroll, inte blir länkad i inlägg, inte kommenterar i bloggen själv, och inte blir jämförd på t.ex. bloglovin - hur kan det då komma sig?

Är det jag som är helt pantad och inte fattar, eller är det osmos (wtf är egentligen osmos?) som kuckilurar med slumpen (nej osmos kan det inte vara, det var inget ockult alls utan nåt med membran och shit. Har googlat nu serrni!), eller vad?

Nån som kan förklara?

8 kommentarer:

Danitra sa...

Du tror inte att det kan ha med kommentarerna att göra?

Ellen sa...

Men jag kommenterar ju inte? Jag ser bara att andra kommenterar, men skriver inget själv?

Leos Pappa sa...

google reader ger rätt så bra förslag på andra bloggar baserat på det man redan prenumererar på. om de andra bloggarna liknar din vill säga.

Å andra sidan så kan ju google i sin gudomliga vishet ha någon typ av algoritm som tittar på vem som besöker och läser vem i bloggvärlden och sedan använder detta för sina rekommendationer, med tanke på all trafikdata de sitter på...

Fråga programmeraren i ditt äktenskap om datamining så gissar jag att han går igång på alla nördcylindrar :)

för övrigt, att kommentera i andras bloggar är ett mycket bra sätt att dra trafik till sin egen...

...och med aktivitet i den egna bloggens kommentarer så håller man dem kvar =)

Malinka sa...

Jag undrar mer över hur Facebook kan ge mig förslag på folk som jag endast mejlat med. Som grannar och annat löst folk som jag inte har någon annan kontakt med.

Ellen sa...

Leos Pappa - var det där en pik eller? Va? ;-)

Malinka - är de inte ihopkopplade med din mail på något sätt? Du reggar dig ju med en mailadress, jag antar att facebook går igenom din post helt fräckt?

Veronica sa...

Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar, men jag har noterat att många vars bloggar jag läser regelbundet rätt vad det är nämner andra bloggar som jag läser. Och det dyker upp samma kommentatorer i olika bloggar jag följer. Jag tror att den delen av internetsfären som man återkommande befinner sig i är mindre än man kanske tror. Att ens egna vägar på nätet faktiskt är rätt lika många andras fast man vandrar utan att göra något väsen av sig (genom kommentarer osv).

Sonja P-L sa...

Kan det ha med FL-omröstning att göra?

Ellen sa...

Sonja - nej, jag la märke till det innan omröstningen.

Jag tror snarare att Veronica är inne på något.