lördag 19 december 2009

Är det saltmannen?

På jobbet fick vi boken Saltmannen som julklapp. Det är ett ihopplock av folks inskickade felhörningar av låttexter. Sjukt roligt!

Min bästa felhörning är klassisk. Jag och min syster hade en "Absolute Music"-skiva hemma och en av låtarna hette "Relight my fire". Vi sjöng med i den lika glatt som i alla andra låtar, men kunde inte riktigt förstå varför de sjöng "We like papya". Inte heller kunde vi förstå vad som var så gott med papaya att man var tvungen att skriva en låt om det?

Men men, det var ju bara att gilla läget. We like papaya, your love is my only desire. We like papaya, cause I neeed your love! Bara att sjunga med.

Ungefär 7-8 år senare läste jag i någons Fridatidning att en tjej hade hört fel på en låt och att hon hade blivit mobbad sjukt länge för det - för det var tidernas mest pinsamma felhörning. Förväntansfull läste jag vidare, bara för att få läsa att hon trodde att de sjöng "we like papaya" när de ju sjöng "relight my fire!". Då, först då, fattade vi att vi i alla dessa år hade hört fel. Jag lovar, hade jag inte läst den tidningen då så hade jag inte fattat det förrän nu.

Men alltså ärligt. De sjunger ju "we like papaya". No?

4 kommentarer:

Malinka sa...

Läskig effekt! Om man lyssnar efter att de sjunger We like papaya så gör de det! :-o

Var tvungen att gå tillbaka och lyssna efter Relight my fire (och då sjöng de faktiskt det).

Jennie sa...

Vad gillar du "You run, faster now, Jesus!" ist för "Your own personal Jesus"?

Jag trodde aldrig att de sjöng så men det LÅTER som det :)!

Lisa sa...

men de sjunger ju det!! de gillar papaya. det är bara ett missförstånd att de skulle sjunga relight my fire, för det gör de ju uppenbarligen inte. jag är helt på din sida här.

Johanna sa...

Hahaha!
Min favorit är min egen lyssning av Magnus Ugglas jag mår illa, där blev "presskåta mammor" till prÄSTkåta mammor" ;)