måndag 7 december 2009

Julklappar

Snart är det jul, och med julen följer julklappar. Eftersom vi är ordentliga föräldrar, syskon och barn har vi redan tänkt ut vad vi ska köpa. Däremot har vi inte köpt det än, då skulle vi tippa över gränsen till såna där rekorderliga föräldrar som aldrig glömmer regnkläderna hemma så att barnen får stanna inne på förskolan när alla andra går ut. Puh, det var en lång mening.

Anyhow, till de mer äldre julaftonsdeltagarna (min mormor och morfar) har vi redan ordnat julklappar. Typ syskonbilder. Eftersom ungarna inte såg efterblivna ut på dagiskortet i år får vi passa på att mjölka den kossan så långt som det är möjligt.

Till barnen har vi någon tanke om att inte 1) ge för mycket, 2) ge sånt de inte använder, och 3) ge för mycket individuella saker. De får paketen ihop, så kan ingen komma och säga "men den är faktiskt min!" när bråken börjar.

Vill ni se vad vi ska ge våra barn? Klart ni vill. Ni kanske inte har kommit så långt i era julklappsinköp som vi har, och vem är jag att neka er nöjet att få ta del av vår superba smak? (Ni märker att jag bara skriver ord utan mening för att få lite text till ett inlägg som annars vore sorgligt tomt och fyllt av enbart bilder?)

Aja, det här ska våra barn få:


(bild från adlibris.se)
Böcker till båda. "Snurran" och "Lilla prinsessan" främst.
Har ni inte läst böckerna om Snurran så är det ett måste.
Även om ni inte har barn.



(Bild: IKEA)
Romerska ringar till båda. Som inte är ringar, men ni fattar.
Vad heter det egentligen om det inte är ringar?




Spel till Noa. Jag är så sjukt trött på de spel vi har och twister är ju kul på riktigt.
När han har somnat av utmattning drar jag i mig ett glas vin till och bjuder över folk som vill komma på ett parti. Any takers?




Lekhus till Emmy. Hon behöver någonstans där hon kan vara knäpp ifred.
Och eftersom Pippi är hennes stora idol känns ett pippihus som ett logiskt steg.





(bild från Lindex.se)
Tunika till båda. Fast alltså, varsin.
Folk gillar inte kläder med stora tryck med bamse eller pippi eller sånt.
Jag fattar inte riktigt, det är ju hur lekfullt och barnvänligt som helst?

(Nej just ja. Ungar ska ju inte klä sig lekvänligt och barnfullt och glatt och hoppsan. De ska vara små prinsessor alt. små krigare, eller klädda i dyra märkeskläder som en liten vuxenkopia.
Möjligtvis kan de få vara klädda i danska retrokläder från topp till tå också, men akta noga då så att det inte finns någon liten kommersiell bild nånstans - gud så mainstream och tråkigt!)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ah, vad kul att läsa! Jag är nyfiken på vad folk ska ge sina barn, men om jag frågar i tråden kan jag ju framstå som den prylfixerade kommersialist jag är. Ja ja. Mina bar ska iaf få tre uppbyggliga (?) och prisbelönta böcker var, varsin radiostyrd bil och så varsin grej till, som inte behöver vara identisk med den andras julklapp. Har inte riktigt bestämt mig för vad detta ska vara, dock.

Jennie sa...

Här älskar vi också Snurran. Bästa Snurran är ändå den om den osande abborren! Skriv upp det. Punkt. Slut.

Ellen sa...

Precis! Men den var slut på bokhandeln när jag beställde. Så det så!

Just det.