onsdag 17 februari 2010

Bestäm hörrni!

Det här med tavlor. Eller rättare sagt: det här med vad man ska ha på väggarna. Vi är värdelösa på det. Helt enkelt sjukt otroligt värdelöskassa. Min mamma sätter upp fina tavlor och allt ser bra ut. Vi sätter upp liknande tavlor och det ser malplacerat ut eftersom vi inte bor i en tjugotalsvåning med högt i tak och parkettgolv.

Jag vet inte vad jag gillar. Inte alls. Jag gillar färg, men samtidigt kan det vara snyggt med något enklare. Jag gillar saker som jag ser vad de föreställer, fast å andra sidan - nej, det gör jag nog inte. Jag tycker om politiska affischer, men hur snyggt blir det i ett vardagsrum? Jag älskar konst av Fernando Botero men maken hatar honom. Dessutom, hur snyggt är det egentligen med affischreproduktioner? Den absolut snyggaste accessoar som finns till ett vardagsrum är en tänd julgran, men jag kan tänka mig att den känns lite malplacerad under sommarhalvåret? Jag gillar inte IKEA-tavlor eller gråtande barn. Det vet jag i alla fall. Makens favorittavla är däremot "Grindslanten". Det och remouladsåsen börjar göra ett rätt stort case emot honom...

Om jag slänger in en bild här, kan ni säga vad jag ska ha på den blåa väggen? Soffan mot fönstret ska byta överdrag till rött. Julgranen is long gone, men i övrigt ser det ut ungefär såhär. Gardinerna är vita, men ljusslingan i fönstret sitter där konstant. Personerna i soffan är som vanligt inte de som har skrivit blogginlägget.

 
(Jag har en vag känsla av att ha skrivit ett exakt likadant inlägg tidigare, men i såna fall fick jag ju uppenbarligen inte tillräckligt många bra tips. Så strunta i det nu och tipsa mig!)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Köp vanliga pannåer och måla dem i samma röda nyans som det röda sofföverdraget. Ge sedan barnen var sin svart tuschpenna och låt dem rita valfritt motiv på pannåerna. Garnterat snyggt, unikt och personligt!

Malinka sa...

Tja, personligen har jag bara originalkonst på väggarna så det kan jag rekommendera.

Skaffa några konstnärsvänner, så ordnar det sig!

(Det här är sant, men bara för vardagsrummet. Inne hos barnen sitter en repro av en vinetikett och två kvarglömda Guinness is good for you-affischer (var tvungen nu att kolla om de sitter kvar, du hör hör hur engagerad jag är i den saken). Originalkonsten har maken köpt av kompisar eller vi fått av dem i bröllopspresent etc. På toa har vi en tavla som föreställer en fransk kardinal som ser ut som Henry VIII och en liten affisch med Kaiser Wilhelm I på. En Monet-repro också. Undrar vart Shakespeare och Elizabeth I som jag köpte på National Portrait Gallery för toaupphängning tagit vägen.)

jänet sa...

om jag inte vore så lat hade du mer än gärna kunnat få en tavla av mig. alltså målad av mig. men nu orkar jag knappt ta fram papper och penna..

vi har för övrigt samma problem. men ovanför vår soffa håller vi på att samla udda tavlor men i samma ramfärg och ska göra en "kollagevägg". det kanske ni kan göra? kram

K sa...

Fernando Boteros hade ju annars rått bot på allt vad komplex heter. Bara ta en titt på väggen, sedan tillbaka på spegelbilden pch plötsligt var man nåt i stil med size cero. Är det han som målat motiven till de vanligt förekommande toa-skyltarna?

K sa...

Eller zero kanske det ska vara.

Unknown sa...

Nåt från romantiken eller realismen skulle väl passa in där? Friedrich, Turner eller Füssli

leos mamma sa...

måla själv? en duk från classe kostar inte många kronor och akrylfärg är både billigt och lättjobbat. garanterat unikt.

själv gillar jag ju foton och har planer på att måla tavlor av svartvita foton på barnen. dra iväg med kontrasterna och rita av på duk. använd valfri nyans på färg som passar in i rummet. klart.