onsdag 8 december 2010

Inte en storkonsument.

Jag ramlade in på en tråd på Familjeliv, där folk uppmanade varandra att konsumera mindre. Ni vet, typ "man behöver kanske inte 20 ögonskuggor, det räcker med 10" och så vidare.

Och det bara slog mig att alla deras exempel som de hade som "lite konsumtion", det är min vardag. Jag menar, 10 ögonskuggor? Tja, om man lägger ihop alla jag har haft under de senaste åren kanske.

Vi är helt enkelt inte storkonsumenter av "småsaker". Vi har ett hus, men nästan inga prydnadssaker eller ljuslyktor eller tavlor eller sånt som folk tydligen köper för mycket av "bara för att". Vi har ungar, men de har inte 20 par byxor eller tröjor eller klänningar. Jag vet inte riktigt hur vi har hamnat här, om det var för att vi inte hade så mycket pengar förr och därför vant oss vid en låg nivå, eller om vi bara är såna? Vi kan ju låtsas att det är ett väldigt miljömedvetet val. Att vi väljer att inte storkonsumera småsaker en masse. För att vi tänker på miljön. Visst kan vi säga det?

Igår upptäckte jag dock att Noas overall var sönder på två ställen. Rumpan och grenen. Tjoflöjt! Med andra ord får vi lägga vårt nyupptäckta återvinningstänk åt sidan (overallen var från förra året och eftersom den passade tänkte vi att den skulle fungera i år igen) och köpa nya kläder.

Fast vi nöjer oss nog med ett set vinterkläder. Inte 10. Miljötänk deluxe!

3 kommentarer:

Malinka sa...

Det är samma för oss. För egen del tror jag det handlar om en uppväxt utan pengar (hade varit fattig om inte mormor och morfar kunnat hjälpa till vid behov) och sedan många år som student och frilansare. Maken är något mindre bekymrad över pengar, men skulle heller aldrig få för sig att köpa 20 ögonskuggor. Eller motsvarande, då. ;-)

Så jag blir alltid besviken över alla spartips man får i tidningar och så: de beskriver nästan alltid min ursprungsnivå

JsN sa...

Men Malin, hur många böcker skule du kunna tänka dig att köpa? Och du har säkert också någon last Ellen där du har/vill ha mer än vad du egentligen behöver.

Jag tror att i sådana trådar så är det många som ger råd utifrån sina förutsättningar och vad de gör. Det är inte samma människa som har 100 ljuslyktor som det är som har 30 ögonskuggor som har onödigt mycket av något tredje. Det blir bara så tydligt när allas excesser samlas på ett ställe.

(Ellen ditt senaste sminkköp överstiger vad jag har köpt de senaste 5 åren *ler*)

Ellen sa...

JsN - mitt senaste sminkköp överstiger vad jag har köpt någonsin tror jag. Jag är fortfarande lite i chock. :-D

Och jo, du har kanske rätt. Men jag hittar liksom inget område där vi har så mycket saker. Jag har ändå försökt fundera, men jag kommer inte på något sånt område.