onsdag 16 februari 2011

"Och när vill du föda då?"

Jag var på viktskattningsultraljud (puh!) idag. Ungen var jättestor med era mått mätt. Lite mindre med mina mått mätt. Eller för att använda de mått som jag faktiskt fick: +22%, vilket innebär att den idag i v. 36 + 2 beräknas väga ungefär 3500. En helt fullgången bebis med andra ord.

Men mina tidigare ungar har ju varit + 33% och vägt 4.9 kilo båda två. Så kanske blir det här en plutt på 4.5? Eller så har de viktskattat helt uppåt väggarna och ut kommer Karelin på 6 kilo. Man kan ju aldrig vara riktigt säker.

Efter själva ultraljudet fick jag prata med en läkare som i princip frågade "när vill du föda då?". Hon var så generös så. "Vi kan sätta igång dig i v. 38 om du vill? Eller v. 39? Eller vid bf? Eller någonstans däremellan?" Jag kände mig lite överväldigad. Bara... vill jag ha barn om två veckor, eller vänta, eller vad? Välj fritt, liksom!

Så jag valde... ingenting. För jag vill ju inte bli igångsatt om jag kan slippa det. Och för många är det här säkert jättemärkligt. Att välja bort att få barn om typ 10 dagar och istället kanske behöva vänta flera veckor.

Men alltså. Jag har inte klippt mig än. Eller blekt utväxten. Eller ens fått hem kaklet till köket.

Fast eftersom jag inte vet hur jag känner framöver så har jag tid för bedömning och hinnsvepning den 14:e, dvs dagen efter dagen D. Eller dagen F som i förlossning. Så vill jag inte gå över så behöver jag inte. Vill jag så får jag. Och vill ungen komma tidigare så är den hjärtligt välkommen, så klart!

Inga kommentarer: