måndag 7 november 2011

"Det svåraste som finns är att skriva barnböcker..."

Och det är säkert sant. Jag tror på det.

Men varför, hur, vem och vad i all världen har släppt igenom alla de riktigt usla barnböcker som finns på marknaden? De som är så dåliga att man tänker att det måste finnas någon slags pedagogisk eller moralisk eller etisk poäng som ett dolt budskap, för det kan ju inte vara så att boken är precis så tråkig och dålig som den verkar?

Är det SÅ många "författare" som har legat med någon på ett bokförlag, eller är det helt enkelt så att det behövs sjukt många riktigt kassa böcker för att de bra som finns (för det finns ju också enormt många som är otroligt bra) ska sticka ut?

Jag vet inte. Just nu kommer jag inte ens på någon hatbok, även om jag har läst många som jag verkligen avskytt, men ni kanske kan hjälpa mig.

Sämsta barnböckerna? Shoot!

28 kommentarer:

Bajsnödig kvinna sa...

Jag har sjukt svårt för Så gör prinsessor-böckerna, men sämre crap finns det ju. A go-go. Kommer inte heller på nu?!

Vilka gillar du mest?

Ellen sa...

När det gäller bilderböcker (för det är främst dem jag tänker på) så är böckerna om Snurran så sjukt bra. Sen finns det en som heter Bajskorv som mina ungar älskade, men en annan bok av samma författare var inte alls lika bra. Så det beror mycket på idén också, inte bara författaren.

Terry sa...

Det finns så många kassa, men spontant tänker jag på en som heter PANG. Den handlar om två föräldrar som bråkar över middagsbordet tills barnet börjar gråta. Den är så jävla hemsk, ångestfylld och jävlig. Inte på ett bra sätt.
Prinsessböckerna är riktigt kassa de med.

Fröken Bella sa...

Själv älskar jag prinsessböckerna och min barngrupp med!

Familjen skogstokig sa...

ALLT som Goboken gett ut. Urtöntiga böcker som bara är hjälpligt översatta från engelska

Johanna sa...

"Ole är hungrig på godis" av Rottböll (hahahaha) och Garhamn. Så urpedagogisk att den framkallar omedelbara kräkanfall.

Blir irriterad bara jag tänker på skiten. Ännu mer sen jag googlade och såg att den fått "bra" recensioner.

Lisa sa...

Vi har fått ett gäng böcker från barnens farföräldrar i England som är helt osannorligt dåliga. De har helt glömt sin roll som underhållare och istället gått all-in för uppfostrandet. En heter "Please and Thank You" och skrämmande nog älskar mina barn (2 och 3 år) den och rabblar i korus "that can't be right, it isn't polite! first we say please and then thank you" när vi kommer till det mantrat som upprepas i ett gäng olika scenarior. hu. Den smugglades senare ut ur huset - bokbål måste väl vara accepterat ibland?

presens sa...

Jag har nog faktiskt inte stött på någon usel barnbok. Visst, jag är inte helt förtjust i allt våld i Max-böckerna, men det går att mildra, och det finns mycket bra i dem.

Mamma har plockat fram mina gamla böcker, så häromsistone läste jag "Emma går till doktorn" för tvååringen. Med Emma som slår huvudet i en sten och blodet sprutar. Och inte ringer de till Emmas föräldrar heller, utan de bara tar henne till doktorn, och så får Emma berätta vad som har hänt när de hämtar henne. Det skar lite i föräldrahjärtat, faktiskt. :-D

Ellen sa...

presens - de för riktigt små barn är ofta bättre än de för mellanstora. De sämsta jag har stött på är nog för barn i åldrarna 4-6 år tror jag.

Ska ta en runda bland ungarnas böcker och se vad jag kan hitta.

Ellen sa...

Jo, nu vet jag! Pixiböckerna Busiga Bebben. De har knappt någon handling, är tråkigt ritade och känns bara... blaha.

Sen alla disneyböcker som görs utifrån klassiska disneyfigurer så klart, men de är väl mer reklam än böcker.

Johanna G sa...

Åh vad intressant att ni inte tycker om Så gör prinssessor-böckerna. Vad är det ni inte gillar? Jag jobbar på förskola och mina barn älskar dem. Jag upplever att det är så svårt att hitta böcker med tuffa tjejer i huvudrollen (förutom Lindgrens då). Ge mig gärna tips!

presens sa...

Johanna: Prinsessan Kristalla, kanske? De är rätt tuffa, de tjejerna.

Sofia sa...

En gång när jag gick på skrivarskola tog vår lärare med sig sina skräckexempel. En hette "Mackan och Pumpan" och handlade om en liten vit kille - Mackan, och en liten mörkhyad tjej - Pumpan, som lekte. När de blev hungriga lagade Pumpan mat men när det var dags att äta så var Mackan så trött att han la sig ner och Pumpan fick mata honom. Efter maten somnade han medan Pumpan tog hand om disken.

Need I say more?

Ellen sa...

presens - men skojar du? Jag läser den för Noa just nu och det är - by far - en av de absolut sämsta böckerna jag har läst på länge. Bra poäng och sensmoral men den är så makalöst dålig.

Den är ologisk, felskriven, fel grammatik, märklig ordbyggnad, och så himla dålig bara!

Bondhustrun sa...

KRÅKE-BÖCKERNA! Ja, jag var tvungen att skrika ut det där. Så gör prinsessor-böckerna tycker jag är rätt bra och min sjuåring också fast det är lite överdrivet käckt anslag i tonen, det där "för så gör prinsessor" på varannan sida ungefär. Men annars rätt bra om än inte det bästa man har läst.

Pija Lindenbaums böcker är däremot väldigt väldigt bra.

Lisa sa...

På fantastiska sidan finns Stefan Casta och Staffan Gnosspelius "mörten Maud" och "gå och bada mister räf". Vackra och roliga - min treåring älskar. Och Maud är rätt cool tycker jag.

Anonym sa...

Jag och barnen på förskolan är stormförtjusta i Maskerad och Varför gråter pappan? av Kristina Murray Brodin och Bettina Johansson.

Anonym sa...

Alla barnböcker av jan lööf (tror jag det stavas) så jävla inskränkt! Av 38 olika människor var 2 tjejer, en satt i husvagnen och drack kaffe medan männen jobbade på och körde bilar och den andra skjutsade sin ?kille? Som hade det viktiga jobbet att filma en stor dinosaurie. Till och med en hund fick köra en bil på en av sidorna! Men det är klart att hundar kör bättre än kvinnor... Suck!

Ellen sa...

Ja, gud. Jan Lööf är ju så sjukt överskattad. I "rädda fabian" så har han ritat in en gubbe som går och spanar in unga tjejer på varje sida. Kräks.

Ellen sa...

Och tack för alla tips! De ska definitivt kollas upp!

Karolina sa...

De värsta vi har hemma (eller har och har de ligger i ett skåp, jag KAN inte kasta böcker och jag kan inte ge dem vidare för de är så usla) är böckerna om Familjen Stor, som vi fått i present av en av barnens gammelgammelfastrar. Jättesöta elefantbilder (som jag antar är vad hon gillar med dem) men VIDRIGT innehåll - en handlar om när mamma elefant blivit så tjock så hon måste banta och en handlar om när mamma elefant ska få följa med pappa elefant på företagsfest och eftersom hon bara blir bjuden på fest en gång om året måste hon göra sig extra vacker...

Anonym sa...

Sämsta barnböcker är självklart Babar. Rasistiskt och elitistiskt.

Max-böckerna är ju hur kul som helst, speciellt "Max napp" som finns med en alternativ text för föräldrar (som tycker att det är för våldsamt när Max slår ankan).

Benny är ett hett tips, grisen Benny som är svartsjuk på sin lillebror, inte vill sluta med nappen osv. Men visst mamma gris är hemma och pappa gris jobbar. Blä blä blä...grisigt värre alltså.

Go´boken, men kvack vad äter du...haaaataaaar den.

presens sa...

Nej, jag skojar inte. Faktiskt. Ja, boken är allt det du skriver, men den passade in på kriterierna. Ibland får man välja bort vissa saker för att få andra.

Och jag hittar ju på andra texter när jag tycker att det är för våldsamt. Som i Stina Wirséns Vem bestämmer, som jag älskar i övrigt. Där vrålar inte Stora nallen "Dumma unge!" hemma hos oss, till exempel.

Ellen sa...

Jo, men boken är ju svår att komma igenom pga sugigheten. Då är det ju mycket lättare att hitta på egna sagor med starka kvinnor i rollerna.

presens sa...

Jag har för övrigt ett svagt minne av en "sagosamling" som hette något i stil med "Tre starka kvinnor".

Anonym sa...

I slutet på en av prinsessböckerna står det att hon kanske räddar en snygg prins eller kung om hon har tur och därför ändrar jag alltid slutet på boken så att de får en annan egenskap än snygg (som jag inte räknar som en egenskap) och så att den ena blir prinsessa. Jag stör mig sjukt mycket på orginalslutet och det gör att jag har svårt för just den boken.

Prinsessan sa...

Vad töntiga ni är, jag vill ha en snygg prins och det står jag för!

Lisa sa...

Karolina: jag vet vilken du menar! Vi har en hel samling hemma som vi fått av barnens farföräldrar (england igen - könsrollernas eldorado). De är helt vidriga. Jag kunde inte läsa den där om mamma stor som ska banta - ofta kan man ju tweaka texten lite för att göra det hanterbart men den är så utomordetligt genom fel att det inte funkar att läsa.