måndag 13 februari 2012

Ska vi prata mat? Eller inte? Eller?

Det här med att jag lägger upp vad vi ska äta i veckan, är det någon som tycker att det är matnyttigt? Hö hö. För teoretiskt sett borde jag kunna lista ut vad ni gillar för inlägg utifrån vad ni kommenterar, men jag vet inte riktigt. Ni kommenterar så konstiga saker. Utifrån kommentarerna skulle jag kunna utläsa att ni enbart vill läsa korta nonsensinlägg om ingenting, och aldrig längre inlägg eller inlägg om mitt liv. Men så tänker ni väl inte? Eller gör ni det?

För det här med maten är ju lite dubbelt. Jag som är kräsen får aldrig inspiration av såna listor (nästan aldrig i alla fall) eftersom alla äter massor av konstigt kött och bacon hela tiden. Samtidigt är det ju kul att få en liten tjuvkik på vad andra äter.

Vi gör såhär, eller rättare sagt: JAG gör såhär att jag lägger ut den här veckans mat också. Sen får ni väl hojta till om ni tycker att det är tråkigt att läsa om tråkig mat, eller vad ni tycker. Om ni vill får ni gärna säga vad ni vill läsa mer/mindre av också, eftersom det inte går att utläsa av kommentarerna osv.

Och ja. Jag VET att jag har frågat det tidigare. Men uppenbarligen vill jag veta igen. Och gå efter mitt eget omdöme vågar jag inte, eftersom mitt eget omdöme sa åt mig att ha blått glittrigt läppstift när jag gick i sjuan.

I alla fall då, veckans mat:

Måndag: Indisk linssoppa med naanbröd (så sjukt gott att det blev repris direkt)
Tisdag: Citron- och rosmarinkyckling med potatiskroketter och sås.
Onsdag: Pasta med het räksås
Torsdag: Grönsaker á la korma med ris
Fredag: Chicken Tortilla Soup
Lördag: Svennegreken (dvs bläckfiskringar, pommes och tzatziki)
Söndag: Ugnsstekt lax med risotto



14 kommentarer:

Katta Kvack sa...

Jag gillart. Fortsätt!

Tahira Faye sa...

Snälla sluta inte! Jag får massor av inspiration!

Anonym sa...

Naan är alltså benämningnen på ett indiskt flatbröd. Att då skriva naanbröd blir i det närmaste en tautologi. Låt vara att det kan fungera som ett stilistiskt grepp inom skrivkonsten, men när du skriver naanbröd här framstår det snarare som du är okunnig.

Anonym sa...

Lämna gärna småaktigheten bakom dig och låt slarvfelet ovan bero.

Sofie med Sonja sa...

Åh vad hungrig jag blir! Har du lust att posta receptet på linssoppan, lät gott?

Anonym sa...

jag vill ha recept på pasta med het räksås!

Ellen sa...

Okej, jag fortsätter väl då. I alla fall ett tag.

Anonym 1 - eftersom det står naan bread på förpackningen tycker jag inte att det var särskilt konstigt att jag trodde att det hette så. Men nu vet jag.

Frågan är, vet DU att ditt sätt att uttrycka dig får det att verka som att du har en gigantisk pinne i röven?

Ellen sa...

Sofie - enklast möjliga tror jag:
http://www.ica.se/Recept/het-linssoppa-med-kokosmjolk-713455/

Ellen sa...

Het räkpasta varierar sig lite utifrån vad som finns hemma. Men generellt så fräser jag vitlök och hackad chilifrukt och tillsätter sedan lite grönsaker, till exempel paprika och fräser ett tag. Sedan på med lite grädde och så ännu mer vitlök och kryddor efter smak. Sist slänger jag i räkorna. Ifall jag har någon fond hemma (typ skaldjur eller hummer) eller någon fiskbuljong så häller jag i lite sånt också. Lite vitt vin ifall det finns någon skvätt också. Bara att ha i allt som smakar gott. ;-)

Jag vill gärna göra jättehett och supermycket smak, men alla kryddar ju som de vill. Det är godast med tagliatelle till tycker jag.

Anonym sa...

Trodde att jag med din logik hade en gigantstor pinngren i rövrumpan...

Ellen sa...

Ah, men du förstår - jag har redan skrivit att jag inte visste och gick efter vad som stod på förpackningen. Det har alltså ingenting med någon logik att göra.

Du däremot är både otrevlig och lider brist på läsförståelse.

Katta Kvack sa...

Jag skulle vilja säga att den där pinnen verkar vara större än gigantisk... men vet inte hur jag ska uttrycka det på rätt sätt och är rädd att få en otrevlig rättelse från någon som inte ens ids skriva ett alias...

Mvh, honsomintekanlåtabliattläggasigi....

Åsa sa...

Jag gillar menyn, vill gärna ha recept också. För övrigt älskar jag din blogg, tycker du skriver intressant, kul och alltid smart.

Ellen sa...

Åsa - vi lagar sällan mat utifrån recept. Om jag har något specifikt recept brukar jag länka (även om jag missade det med linssoppan), annars är det något vi kör lite på känsla.

Däremot kan man ju alltid fråga hur vi gör! :-)

Och tack så himla mycket för komplimangen!