måndag 6 februari 2012

Stackars, stackars barn!

Snart anmäler någon på Familjeliv mig till soc. På riktigt alltså. De är så upprörda! Majken är nästan misshandlad ska ni veta!

Varför?

Jo, för att Majken tycker om att leka själv i sin säng på morgnarna. Och vi låter henne göra det. Rekordet var väl 2 timmar, och då tror jag att hon tog en tupplur någonstans mitt i, men ofta (dvs sällan, eftersom hon sover längre än oss på helgerna) är det väl någon timme innan hon ropar. Och vet ni - det borde jag vara orolig över! Vill hon inte ha närhet under den tiden? Behöver hon inte omväxling? Hur kan ni utsätta henne för det?!

Och sen då, i somras, då var vi ute i trädgården när hon sov. Utan babywatcher hörde vi henne alltså inte ifall hon vaknade. Vi borde verkligen inte få ha barn, för tänk om typ en pedofil kom in genom en obevakad dörr och kidnappade henne. Eller tänk om hon klättrade ur sängen för första gången, samtidigt som hon kräktes så att hon kvävdes och råkade hänga sig i gardinsnöret?! TÄNK OM!

Jag har så svårt för den där hysterin. I alla fall när den går ut över oss som inte tänker likadant. Jag menar: var gärna hönsig om du vill. Men låtsas inte som att jag är en sämre förälder för att jag inte är det.


6 kommentarer:

KatarinaZA sa...

Jag borde också bli anmäld till soc utifrån de kriterierna...

Anonym sa...

Jag tror att du är en ypperlig förälder till just dina barn! Men varför hänger du på familjeliv. Erkänn att du är där för att skapa lite oreda. Jag kan inte förstå varför du är där annars.

Åsa sa...

Haha! Sedan jag fick barn har jag utvecklat en löjligt effektiv radar för alla potentiella hot. Sen har jag ju vett och sans och kan hejda mig, till skillnad från en del som hänger på familjeliv. Hur hinner dom det, egentligen? Jag menar, vem kollar att inte barnen ramlar ur sängen då?

Anonym sa...

Det där var det dummaste jag hört!
Dom föräldrarna som tar upp sitt barn vid minsta pip borde inte skaffa barn.
Jag gör som ni, inget fel i det!

Anonym sa...

Skönt inlägg! Jag blir så trött på allt attachment parenting-trams. Lite sunt förnuft istället tack!

Ellen sa...

Ni två sista anonyma, jag vill klargöra en sak. Jag tror INTE på att barn ska ligga och skrika eller gnälla. Jag tror INTE att barn kan få för mycket närhet. Jag tror INTE att man behöver träna barn på att vara ensamma när de är bebisar, för vill de ha närhet så ska de få det.

Jag har burit i sjal och låtit barn sova på mig och tar upp dem vid minsta pip om de är LEDSNA.

Ni kanske inte menade så, men jag vill att det ska vara fullkomligt klart att jag inte är någon anhängare av att träna små barn på att inte behöva närhet.