söndag 25 mars 2012

Veckans meny

Jag har slarvat med det här va? Äh, jag slarvar med bloggen så mycket nu att någon matlista hit eller dit knappast gör någon skillnad. Men nu kommer jag ihåg det och ska inspirera er så att ni dånar. Eller baxnar. Eller nåt sånt.

Vet ni vad jag saknar förresten? Min stavmixer! Den gick sönder när jag gjorde någon soppa för några veckor sedan, och nu känner jag mig handikappad. Jag hade lust att äta broccoli- och ostsoppa med chèvre den här veckan men kan inte mixa den. Lösningen kan ju vara att köpa en ny mixer, men tills dess kör vi en helt soppfri vecka. Tro det eller ej!


Helstekt kyckling med rostad potatis, sås och sallad
Tagliatelle med laxsås
Asiatisk* marinerad kyckling med ris och grönsaker
Grilled cheese med guacamole
Nachotallrik med vegfärs
Kikärtsbiffar i tortillas med vitlökssås och grönsaker

Inget rött kött! Yay!

* "Asiatisk" låter ju väldigt vagt, men jag tänkte att jag köper någon god marinad efter vad jag känner för när jag står där vid hyllan i affären. Här började jag med en förklaring om att vi egeeeentligen ju gör egna såser, asiatiska som svenniga, men alltså nej. Det är inget fel med att köpa färdigt i affären.





8 kommentarer:

Jenny i Malmö sa...

Hur ska jag kunna sova när jag nu har den där Grilled cheese sandwichen på näthinnan?
Den ser ju helt fantastisk ut och jag tackar ödmjukast för tipset!

Tahira Faye sa...

Pretty please with sugar on top, länk till receptet på broccolisoppan? Eller om det är egenkomponerat? Är galet sugen men vet bara inte hur jag skall gå till väga.

Nyfiken Alltid sa...

Grilled cheese... vad gott det låter. Kopierar genast!

Ellen sa...

tahira - det här receptet gör jag efter:

http://thepioneerwoman.com/cooking/2011/11/broccoli-cheese-soup/

Helen Rosenberg sa...

Allt låter mums! Gillar att du har ambitionen att äta mycket vegetariskt. Och på det temat kan jag verkligen rekommendera rödbetsbiffar i tunnbrödsrulle, som lätt är det godaste jag ätit de senaste veckorna. Vi la till lite chevre i rullarna också:

http://hälsa.se/mat-dryck/recept/r%C3%B6dbetsbiffar-i-tunnbr%C3%B6dsrulle/

Ellen sa...

Åh, men jag kan inte äta rödbetor. Har försökt tusen gånger om, men jag klarar inte av smaken tyvärr. Trist, men sant!

presens sa...

Kikärtsbiffar i tortillas med vitlökssås och grönsaker? Låter som falafel, ju.

Rödbetsbiffar och getost i tunnbröd ska jag definitivt prova!!!

Ellen sa...

Jo det är klart att det är falafel-ish, men det är ju tortillabröd och så stekta biffar. Inte falafelbröd och friterade bollar. ;-)