torsdag 22 mars 2012

Why, why, whyyy?!

Jag har börjat springa. Kors i taket och är jag dum i huvudet och va, du som hatar att springa och allt sånt. Jo men visst.

Eller rättare sagt: jag hade börjat springa. För storasyster som jag är kan jag ju inte göra något halvdant, utan gav mig direkt på att springa tre gånger i veckan med ökad intensitet och pang bom sitter jag här nu med benhinneinflammation och en trasig höft. Joråsåatteh... det går bra nu.

För det stör mig att jag måste vila ett tag nu, för jag hade faktiskt börjat gilla att springa. Eller, lufsa. Eller jogga. Jag trivdes med mina rundor. Jag snörde på mig skorna på lördag morgon och torsdag eftermiddag och trivdes. Njöt nästan vissa stunder (när jag inte kämpade för att inte lägga mig ner och dö).

Nu är jag rädd att jag ska tappa all motivation och bli en soffsittare igen. Och det vill jag ju inte. Så eftermiddagens projekt får bli att åka och köpa ett par ordentliga löpskor, så att jag när jag är färdigvilad inte hamnar i samma situation igen.

Målet? Att efter sommaren orka springa 5 km utan att gå något.
Var är jag nu? Eh, jag orkar 90 sekunder. Getting there, slowly.
Får jag stöd? Ha ha. Maken säger att det inte finns en chans att jag klarar det. Game on, bitch!


8 kommentarer:

presens sa...

Hur blir "lördag morgon och torsdag eftermiddag" till "tre gånger i veckan"? Eller sprang du barfota den sista gången?

Ellen sa...

Ha ha. Jag har sprungit mer än så, jag syftade mest på "både vardagskväll som helgmorgon". :-)

Anonym sa...

Tips: varva gång och löpning och öka distansen som du löper successivt. Stretcha ordentligt. Slarva inte med uppvärmning. Spring lååångsamt för att orka längre. Köp skor med bra dämpning för att skona benhinnorna. Om du har någon klocka som mäter hastighet är ett tips att ligga på mellan 6.5-7.5 min per km. Ta inte ut dig totalt utan träna så att du har energi kvar när du avslutar, då är det lättare att motivera sig att göra det snart igen.

Lycka till!

//Bittersweet symphony

LisaM sa...

Heja Ellen! Vila nu duktigt!

Sofia sa...

Har du någon cykel? Stick iväg på den och hojja nu när du inte kan springa, det är skitbra lågintensiv motion :)

D sa...

För några månader sen drog jag också igång ett liknande projekt. Hade ett sjukt bra springschema som jag följde och det funkade faktiskt, trots att jag är världens vekaste människa. Numera kan jag ta en normal runda utan att dö, känns fint. Här är det om du vill ha nått att liksom hänga upp träningen på:
http://www.showmenow.com/?q=node/126

kör hårt!

Ellen sa...

Jag följer en app som heter couch to 5 kilometers, dvs c25k. Den är jättebra för mig och jag gillar den. Uppvärmning, varva gång och språng ;-) och lagom upptrappning. Utan den hade jag hatat att springa.

Linda sa...

Hejja hejja!