söndag 15 april 2012

Frågor. Svar. Frågor. Och så vidare.

Jag blev taggad av Anna på Mamma i England och att svara på frågor känns som ett lämpligt blogginlägg i kväll när jag är så trött att jag vill gråta.

Det finns tydligen regler också. Som är på engelska, så häng med:

- Each tagged person must answer the 11 questions given to them by their “tagger” and post it on their blog.
– Then, choose 11 new people to tag and link them in your post.
– Create 11 new questions for the people you tag to answer.
– Go to their page and tell them they’ve been tagged!
– Do not tag back to the person who has already tagged you


1. Ostbågar eller Ostkrokar?

Ostbågar, för faan!

2. Vilket sällskapsspel tycker du bäst/minst dåligt om?

Jag älskar sällskapsspel! Det vi spelar mest just nu är Bezzerwizzer, men "När då då" och alla andra sorters frågespel är också kul. Frågespelen är roligast, och Pictionary! Kom och spela med mig, för jag tackar aldrig nej till en spelkväll!

3. Om du ska på kalas, har du en outfit som det alltid slutar med att du har på dig, och isåfall vilken?

Nej, jag tar det jag ser smalast ut i. Alltid. 

4. Vilken är din favoritkomiker?

Någon kvinnlig. Kan dock inte rangordna. 

5. Om pengar inte var ett problem, var i världen skulle du helst vilja åka?

Åh, Hawaii! Eller bila runt i USA. Eller Nya Zeeland. Eller, eller eller! Fråga inte en resefanatiker sånt. 

6. Om du bara fick äta en maträtt i en månad, vad skulle du välja?

Pasta eller pizza. Om jag inte behövde tänka på vikten heller. Pizza tror jag nog. Ja, pizza.

7. Vad sjunger du när ingen hör?

Just nu är det väldigt mycket Adele, men allt där jag får waila går lika bra. 

8. Vilken är din största "pet hate"?

Oj, vad svårt. Vad ska jag välja? Då väljer jag grill- och dillchips. Jag FÖRSTÅR inte hur de kan finnas och hur man kan äta dem. Jag blir så provocerad varje gång jag ser att någon köpt skiten. STÖD INTE DEN INDUSTRIN!

9. Har du något husdjur? Om inte, vill du ha ett och isåfall vilket?

Ja, tre katter.

Trull, som är mycket efterbliven och vanvettigt gosig och som är nio år och sjukt jobbig för det mesta.
Lill-Miss som aldrig har fått ett riktigt namn. Han är sex år, vanvettigt söt och precis så man vill att en katt ska vara.
Laban, som är vår yngsta katt på två år och som dödar sorkar och möss på löpande band och som sover i ungarnas säng i varje natt och som har bitit Emmy så ofta att hon är väldigt vaksam när han är i närheten. 


10. Är det något dy bryr dig om som du skulle önska att du inte brydde dig om?

Vad andra tycker och tänker om mig. Jag är liksom bisarrt mån om att andra ska tycka om mig. För någon vecka sedan åt vi middag med vänner och jag drack rödvin hela kvällen trots att jag inte gillar rövin, för att de redan hade hällt upp ett glas till mig och jag ville inte vara till besvär, och efter det där första glaset kunde jag ju inte ändra mig... 

11. Du är ensam hemma och lite krasslig. Vilken film hamnar i dvdn?

Antagligen ingen, för jag ser hellre på tv-serier. Då kanske jag ser om några avsnitt av The Office. 

Mina 11 frågor är som följer:

- Hur långt kan du springa utan att behöva gå?
- Estrella eller OLW?
- Om du var tvungen att klä ut dig till en fiktiv karaktär för resten av ditt liv, vem skulle det vara?
- Vilken är din favoriträtt?
- Köper du begagnat? Varför/varför inte?
- Skulle du byta bort/har du bytt bort ditt efternamn vid giftermål? 
- Vad är din ståndpunkt när det gäller gardiner?
- Skulle du helst köpa en vuxen hund eller en valp och varför?
- Har du någon serie/film som du ofta citerar?
- Varför tog de egentligen bort alla goda glassar ur GB:s sortiment för att ersätta dem med Magnum?
- Får vi en vacker sommar i år?

Jag taggar den som vill. Det kanske låter som fusk, men jag vet att jag ibland sett såna här grejer som jag gärna skulle ha svarat på, men ingen "taggade" mig. Om ni svarar på er blogg, svara gärna här så jag kan titta in.

Och ifall ni vill svara på frågorna här i kommentarsfältet är det också jättekul. Ni kanske har många åsikter om OLW vs. Estrella? 

16 kommentarer:

KatarinaZA sa...

Den här utmaningen ska jag anta! Inte just nu men förhoppningsvis före nästa helg, lite beroende på hur (helvetes)veckan som ligger framför mig utvecklas. Jag gillar dina 11 frågor.

Lisa sa...

Listor <3
- Hur långt kan du springa utan att behöva gå?
Kanske hundra meter, jag är gruvligt ur form.
- Estrella eller OLW?
Ärligt talat så har jag ingen aning, jag har inte köpt chips och dylikt på åratal.
- Om du var tvungen att klä ut dig till en fiktiv karaktär för resten av ditt liv, vem skulle det vara?
Modesty Blaise.
- Vilken är din favoriträtt?
Svårt... Det är väldigt sällan jag inte vill ha Palak Paneer om någon frågar :).
- Köper du begagnat? Varför/varför inte?
Nej, men mest för att jag inte köper så mycket saker som faller inom den kategorin. Jag köper i stort sett bara "förbrukningskläder" och de flesta husgeråd och möbler vi har har vi ärvt eller fått.
- Skulle du byta bort/har du bytt bort ditt efternamn vid giftermål?
Nej, det skulle jag inte. Min bror bytte bort "vårt" efternamn när han gifte sig och jag lite svårt att gilla det. Jag har ett ganska ovanligt efternamn och stark familjekänsla. Plus att jag har mycket roligare efternamn än min killes.
- Vad är din ståndpunkt när det gäller gardiner?
Oj, finns det olika läger? Jag gillar gardiner, men viktigast är rullgardinen så att jag kan sova på natten (och morgonen).
- Skulle du helst köpa en vuxen hund eller en valp och varför?
En hund är ju alltid ett stort ansvar så det beror på omständigheterna. En vuxen hyggligt välfostrad hund som behöver någonstans att ta vägen skulle nog vara alternativ ett om jag var osäker på om jag skulle ha tillräckligt med tid och ork för en valp.
- Har du någon serie/film som du ofta citerar?
Oh, ja! Många. Jag citerar exempelvis Monty python (filmer och serien), Twin Peaks, Alienfilmerna, Sagan om ringen, Black books, Conan, mfl. Främst citerar jag mina stand up-favoriter (Dara O'Briain, Eddie Izzard, Dylan Moran, Sarah Millican, Bill Bailey). Jag brukar ignorera om folk inte kopplar.
- Varför tog de egentligen bort alla goda glassar ur GB:s sortiment för att ersätta dem med Magnum?
Bra fråga. För att de är onda?
- Får vi en vacker sommar i år?
Sommaren är alltid vacker.

Anonym sa...

är det inte lite skumt att ha 'nån kvinnlig' som favoritkomiker? Vore det verkligen helt ok, om nån skrev att den har 'nån manlig' som favorit?

jänet sa...

Done and done!

Ellen sa...

Anonym - jag kunde inte välja mellan flera olika kvinnor, men eftersom humor fortfarande är ett väldigt mansdominerat område ville jag betona att jag tycker att kvinnor är roligare. Jag ser inte problemet med det.

Karolin sa...

Done and done!

Karolin sa...

(Och det faktum att jag skrev exakt likadant som Jänet var faktiskt en ren slump!)

Tahira Faye sa...

Jag har svarat här: http://tahira-faye.blogspot.co.uk/2012/04/listor.html

Tjockalocka sa...

Antaget!

Anna sa...

- Springa?
Tre kilometer ungefär. Kanske nästan fyra om vargen kommer.
- Estrella eller OLW?
Är det prinsessor? Närå, men jag gillar inte chips så jag vet inte. Vilka var det som hade salt- och vinägerchips på 90-talet? Dem gillade jag.
- Fiktiv karaktär?
Kanske någon ur en Jackie Collinsbok. Långbent, framgångsrik och tät, som har mycket bra sex med unga adonisar. Ja, funkar.
- Favoriträtt?
Hemmafruns arabiska lammfärsgryta om jag lagar själv. Annars nästan vadsomhelst, eftersom det ändå är bättre än det jag lagar själv.
- Begagnat?
O ja! Roligare, billigare, bättre. Jag är uppväxt med gamla grejer och kan inte fördra bara nytt. Undantag är kläder, där jag är bortskämd med min mammas fantastiska egensydda kreationer från 60- och 70-talen. Inget spöar det.
- Byta efternamn?
Nä, nä. Jag heter det jag heter, före såväl som efter giftermål. Fattar inte varför någon part ska byta namn. Och nä, det förvirrar inte barnen.
- Gardiner?
Det kanske är åldern, men jag är för. Mjukare, lugnare och ett bra sätt att få in mer färg. Hänger man dem smart tar de inte mycket ljus.
- Vuxen hund eller valp?
Ingen hund ever helst. Om jag måste säger jag vuxen, så någon som kan uppfostrar den först.
- Serie/film?
House, the Office (GB), Vänner.
- Magnum?
Det måste vara galet bra marginal på Magnum. Eller så är de dumma i huvudet, men så är det ju sällan.
- Får vi en vacker sommar i år?
Ja

Emma sa...

Jag hoppar också på detta!

Lisa sa...

Men nu har jag ju helt fastnat med bästa frågan ever. Vilken fiktiv karaktär jag skulle klä ut mig till för alltid.
Guuuud asså. Kanske Galadriel. Eller valfri kvinna i Jane Austens romaner. Eller den hemska dottern i Mildred Pierce. Eller hon den bitchiga i "Hur man får en miljonär". Eller Rosemary i "Rosemary's baby". Fast med tanke på hur jag oftast går klädd borde jag kanske välja Lisbeth's datanördskompis i "Män som hatar kvinnor".

Bondhustrun sa...

Jag har svarat i min blogg!

Linda sa...

Jag har också svarat. Men inte gjort som man ska.

KatarinaZA sa...

Färdig!
http://oblivion-bookie.blogspot.se/2012/04/elva-fragor.html

Åsa sa...

Jamen, sist ut dårå? Jag har svarat.