torsdag 10 maj 2012

Bästa föräldraknepet.

Det bästa du som förälder kan göra är att vända precis allt du gör till en medveten strategi i din uppfostran. Du kan aldrig göra fel, för allt du gör hjälper dem att bli bättre! (Ja, nästan allt då. Att sätta på dem en spindelmannentröja är liksom att gå över gränsen ändå.)

Skriker du på barnen? Ja, då visar du dem att ingen är perfekt och att ilska är okej.
Gråter du av trötthet? Ja, då lär du dem känna empati och omtänksamhet.
Slarvar du bort deras saker? Ingen fara, du har just lärt dem att man får ta ansvar för sina egna saker om man vill ha dem kvar.
Glömmer du bort fikat till friluftsdagen? Helt okej, de får då en intensivkurs i vad i skogen som är ätligt. (Stensöta, harsyra, granbarr bland annat.)

Och med det sagt vill jag alltså påpeka att jag just nu inte alls ignorerar Majken och tycker synd om mig själv med min onda hals och dunkande huvud. Nejdå! Jag lär henne att ur tristess föds den största kreativiteten. Sen kommer maken hem i eftermiddag och får städa upp hennes kreativitet, men det är också okej för då lär jag honom bara att vara jämställd.

Jag är verkligen en underbar person som sitter på så mycket klokhet. Någon som vill sponsra mig så att jag kan skriva en bok om barnuppfostran?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker du är elak som klagar på oss som sätter på våra barn typ Spindelmannenkläder, du har aldrig tänkt på att ett barn kanske vill ha dom kläderna och att vi föräldrar då uppmuntrar dom. Precis som om din son vill ha klänningar och tunikor så låter du honom ha det.

Anonym sa...

Och barnen har fått den viljan helt utan er påverkan? =)

Anonym sa...

Min dotter är helt lyrisk över sin superhjältetröja, och sin prinsessklänning...

Ellen sa...

Anonym - tänkt på? Jo. Fattat hur ni tänker? Nej.

Och alltså, ni får väl ändå fatta att jag inte menar att spindelmannentröjor är värre än aga och psykisk misshandel osv.

Anonym - och min har varken eller.