torsdag 31 maj 2012

Jag älskar att bo på landet, men...

Vi var på fotbollsträning förut idag. Emmy sprang omkring i minishorts och fleecetröja, för hon är fyra år och helt jäkla pantad när det gäller hur man klär sig. Ungefär som en hipster. Hon hade varit så trendig på söder helt enkelt.

I alla fall så var det träning för de större barnen och mer lek för de mindre, som trots detta tröttnade efter ett tag och droppade av en efter en. För att gå till sin förälder eller leka lite på sidan av eller sura, vad vet jag.
Så en av mammorna säger typ "de var 16 stycken när de började..." och jag kontrar med "ungefär som i hungerspelen" och vet i samma sekund som jag säger det att referensen kommer flyga rakt över huvudet på dem. Att jag aldrig skulle kunna dissekera det störda i att Edward fucking GLITTRAR, att de tror att Girls är en låt av Madonna, om de ens vet det, och jag vet att de aldrig har loggat in på twitter. För det finns liksom inte i sinnesvärlden här ute. Inte med just dem, fast inte rent generellt heller vill jag nog tillstå, förutom kanske några lysande undantag.

Eller som när jag gjorde en referens till sjuttiotalets nyckelpartyn när jag var på fest hos en annan förskolefamilj här ute. Och han jag sa det till fattade verkligen ingenting. Vilket kanske i och för sig var tur, med tanke på att jag inte tycker att han är snygg.

Och så tänker jag på de underbara människor jag har lärt känna genom internet. Genom facebook och Familjeliv och bloggar. Och jag förstår inte hur man kan klaga på att internet gör att vi pratar mindre, umgås mindre och bara stirrar in i våra skärmar. Jag hade ju DÖTT utan internet. På riktigt. Alla (nästan) som tycker om mig har först lärt känna mitt internetjag, eller är tvungna att tycka om mig för att vi delar blod. Jag hade varit en sån liten stackare utan internet. När zombiesarna kommer vill jag att de tar precis allt före de tar internet. De kan ju börja med Twilightfilmerna.


5 kommentarer:

Bondhustrun sa...

Men nyckelpartyn alltså. Är det nÅt man ska känna till? Min enda referens till det är från filmen ice storm. Annars har jag aldrig hört talas om det. Men jag skämtar också gärna om det på fester, hehe... Men nu blev jag alltså nyfiken pÅ om det är nåt man bör känna till om man har koll liksom.

Ellen sa...

Men har inte alla sett ice storm då?

Helen Rosenberg sa...

Jag är faktiskt inte säker på om jag sett Ice Storm, faktiskt. Men av nån anledning känner jag till nyckelpartyn. Skulle iofs kunna vara att jag har sett den ändå, hmm...

Men i övrigt: hear hear! delvis iallafall, tror det gäller att hitta klicken på landet som faktiskt har gemensamma referensramar. Om inte annat har jag kommit på mig själv med att försöka bonda med dem som är typ hälften så gamla som mig, de brukar ju ha koll på de senaste vampyrböckerna från tonårshyllan (kanske för att de är förlagens uttalade målgrupp, hmmm...)

Clementine sa...

Du är fin du.

heloo sa...

Faktiskt så är de 24 från början. :P