torsdag 5 juli 2012

Om Örebro vore en stad i en...

...biblisk sedelärande historia så skulle det vara staden som Gud gjorde badplatslös, så att de stackars syndande människorna torkade ihjäl. Typ så.

För det finns fan inga vettiga ställen att bada på häromkring. INGA, I tell you! Nu kanske någon hävdar att man kan bada i Hjälmaren, och jo. Det är ju ungefär det vi gör. Men vet ni hur ofräsch Hjälmaren är? Mycket. Det är dy och vass och slemmigt och man ser inte handen framför sig i vattnet och på vårt badställe såg vi igår tre ormar som simmade. Idag var det två ormar där. En simmade förbi oss ungefär en meter bort när vi stod och lekte med Noa och Majken. En simmade fram under bryggan förbi stegen där jag just tänkte gå ner.

Och jag orkar inte en till människa som säger att "det är ju bara snokar, dessutom kan ormar inte bitas i vattnet". Nehej? DET ÄR ORMAR! I VATTNET! Det räcker liksom.

Det är klart att det finns vettiga badställen också, men alla ligger minst en halvtimme bort med bil, oftast mer. De riktigt bra ligger en timme bort med bil, och då vet ju alla som någonsin varit i Sverige under sommaren att när man väl kommit fram så är det molnigt om man har en timme till stranden. Naturlag.

För att råda bot på denna misär bestämde sig kommunen för att ordna med konstgjorda sjöar här. I alla fall en. Och den har varit min favoritbadplats på senare år eftersom den är ormfri och dyfri och rätt så mysig. Varför badar vi inte där då? Tja, för att den är full av bakterier och har otjänligt vatten.

Fast å andra sidan: två timmar efter vi kom hem från badet idag fick Majken feber. I skrivande stund är den uppe i 40,1 grader. Jag säger inte definitivt att det beror på kallsupen hon fick när vi badade, men nog undrar man.

Hade jag varit religiös alltså. Jäklar vad jag hade förbannat Gud då.

7 kommentarer:

presens sa...

Dags att flytta?

Darcy sa...

Ååå det är precis det jag alltid klagat över. Man vill inte bo i Örebro på sommaren.

Så vi tog oss därifrån, till havet, men nu är vi på väg tillbaka haha. Att aldrig kunna ha barnvakt kändes tillslut värre än att inte kunna bada.

Jenny sa...

Vi flyttar till Örebro 1a aug. Det jag har mest ångest över är bristen på schyssta bad. Kan du inte skriva ett inlägg och lista allt BRA med Örebro? :)

leosmamma sa...

alltså... det handlar ju bara om att flytta till RÄTT sida av stan... ;)

Jenny sa...

Vilken är det?? Bostadslös...

leosmamma sa...

den med två fina badplatser på 15-20min avstånd förstås :)

Ellen sa...

Jo, men den "sidan" ligger ju jättelångt från stan. Då föredrar jag ändå närheten till stan och billigare hus trots detta. Men visst, badet är ju en klar nackdel med den här sidan. (Min sida: sydöst. Deras sida: Nordväst. Väl?)