måndag 20 augusti 2012

Stackars små bräckliga kvinnor.

Obs! Spoiler ifall ni fortfarande ser på skitserien True Blood som blir sämre för varje avsnitt!

I något av de senaste avsnitten av True Blood ska Bill försöka få tag på blod från en mäktig kvinna som är farlig. Han ska ligga med henne för att få tag på blodet. Och visst, de har legat förut och hon är snygg - men inte en sekund funderas det över ifall det kan vara jobbigt för Bill att genom sex lura sig till något. Han är ju man. Fuck on liksom.









Aldrig har jag väl sett en kvinna ligga med en man för att klara sig ur en knipa, eller alltså jo. Det har vi ju sett vanvettigt många gånger. Jag tror att det är lite en av manusförfattarnas stora erotiska dröm: en kvinna som ligger med någon mot sin vilja bara för att få något hon vill ha. För hur ofta ser vi det inte? Jo hela tiden. HELA tiden!

Men då ska det alltid föregås av vånda, ångest och gärna djupa ärr efteråt. För en kvinna ligger ju aldrig om hon inte är väldigt kär, så klart. Män kan ligga runt så mycket de vill, de gör det till och med GÄRNA oavsett hur hemsk människan är, men kvinnor? Nej. De ska gråta och offra sig och gärna fälla en tår under tiden det förkastliga och förhatliga sexet pågår. Usch och fy, stackars lilla flicka. Behöva smutsa ner sig så.

Gud, jag kräks på det här. Som att män alltid är villiga och redo, oavsett varför eller med vem. Som att kvinnor alltid är sköra och ömtåliga och inte kan koppla bort kropp från känsla och ligga för egen vinnings skull.

Jo, om det inte handlar om pengar då. DÅ minsann kan kvinnor hora runt. DÅ är det inga problem i filmer och tv-serier. Men det är klart: kvinnor som har sex för pengar, även om det är genom att gifta sig med en rik gamling, de är ju fallna kvinnor. Det vet man ju att de inte har några känslor och då behöver man ju inte låtsas. Men annars? Stackars små flickor.

Jag gillar serien Girls även om jag inte är sådär vanvettigt förälskad i den som alla andra. Men är det något jag tycker serien är bra på så är det hur de skildrar unga tjejers sexualitet. Ibland lite äckligt, awkward, tråkigt, dåligt och ibland svinbra. Men det är i alla fall inte särskilt stereotypt. Tack och lov, det har vi nog med överallt annars.





1 kommentar:

Nalle1962 sa...

Hej hopp Ellen!

Jag kände att jag var tvungen att skicka en liten kommentar, eller en tumme upp, angående ditt blogginlägg "Stackars små bräckliga kvinnor".

Förr i tiden jobbade jag som journalist inom handikapprörelsen och skrev då och då artiklar om sex och samliv och funktionshindrade ungdomar/unga vuxna. Privat höll jag ibland föredrag om sex o samlevnad och funktionshinder i skolor och för blivande undersköterskor/sjuksköterskor. Ja, jag har egen erfarenhet av funktionshinder och använder elrulle för att ta mig fram, eller jaga fruntimmer, ;-) Any way...

När jag var ute och höll föredrag eller intervjuade några förståsigpåare inför någon artikel, eller av egen erfarenhet, stötte jag väldigt ofta på dessa fördomar du tar upp i blogginlägget. Och jag förstår din frustration för jag känner den också. Både förr men också nutid. För egen del har jag en stor aptit på sex och närhet men jag är långt ifrån en man som har sex med vem som helst. Det har hänt, flera än en gång om jag säger så, att jag har sagt nej. Första gången jag gjorde det blev det ett jävla liv i luckan. Först trodde hon mig inte och sedan när polletten ramlade ner och hon fattade att jag verkligen inte ville ha sex med henne så blev hon minst sagt sneee! "WHAAAT..! SKA DU SÄGA NEJ TILL MIG, TILL ALLT DET HÄR..? ÄR DU BÖG?" och så gestikulerade hon med händerna som att hon visade upp sin kropp och avslutade med att knäppa med fingrarna och en mycket välbekant gest med långfingret, sedan sa hon. "DU SÄGER INTE NEJ TILL MIG - JAG SÄGER NEJ TILL DIG!!!"

I alla fall så blev jag minst sagt förvånad och nyfiken så jag började ställa frågor, på några av mina föreläsningar, om kvinnor på riktigt tror att män aldrig säger nej till sex. Och självklart tvärtom, ifall männen tror att kvinnor är lika intresserade av sex som männen eller om det finns en skillnad och i så fall vad är skillnaden? Det brukade bli bra diskussioner och många skratt.

Men mitt syfte var, oftast i alla fall, att informera och utplåna en del fördomar och attityder gällande sex o samlevnad och funktionshinder. Men också den egna självbilden hos många unga med funktionshinder. Med allt detta inklusive alla vanliga fördomar/attityder som personer utan funktionshinder har så fanns det mycket att prata om - men nu ska jag inte tjata ut dig med det.

Tack Ellen för ett intressant blogginlägg, det var längesedan jag tänkte i dessa spår. :-) Ta hand om dig och hoppas sommaren blir riktigt Nice!

Kram/Nalle