måndag 15 oktober 2012

"Det är naturligt att föda barn".

Läs det här. 

Sofie som bloggar på "Liten del av mig" har skrivit om hur hon blev skadad vid sin förlossning. Sin vaginala förlossning. Och jag läser och känner att det är hemskt och vidrigt, men inte ovanligt. Och det är så sjukt.

Att unga kvinnor med livet framför sig kan bli skadade för all framtid för att det ska vara naturligt att föda barn. Att risker med vaginala förlossningar hyschas ner, medan riskerna med kejsarsnitt betonas starkt, allt enligt parollen "det är naturligt (läs: billigare) för kvinnor att föda vaginalt". Det är så sjukt.

När Noa föddes så fastnade han och två barnmorskor låg på min mage och tryckte ut honom med sin tyngd medan en läkare drog med sugklocka. 40 cm huvudmått passerade ut och jag har fortfarande, 7.5 år senare, vissa smärtor som hör ihop med hans förlossning och då var jag inte ens i närheten av en allvarligare bristning. Det är så sjukt.

Det finns ingenting som heter naturligt i vården. Alla fnyser föraktfullt (med rätta!) åt antroposofer och vi enas glatt kring devisen att kan vi med vetenskapens hjälp underlätta inom vården så ska vi. BÖR vi. Förutom när det gäller kvinnor och barnafödsel. För då ska de som föder inte bara anpassa sig efter personalen med ljudnivå och förlorad smärtlindring, man ska även bli ännu en pinne i statistiken och har man den dåliga smaken att faktiskt må dåligt av sin förlossning så får man en föreläsning om hur naturligt och bra det är med vaginal födsel.

Missförstå mig rätt, jag älskade att föda barn. Nå, inte första gången, men de andra. Jag var livrädd för att behöva snittas och jag var glad att jag slapp. Men det är så förbannat jävla stört att vi framgångsrikt har skapat en kultur där det ligger en prestige och stolthet i hur barnet kommer till världen; en prestige och stolthet som bara råkar spela vårdens och samhällets ekonomiska intressen rakt i handen. Är inte det sjukt?

Vi behöver att barn föds. Vi behöver det. Att skaffa barn må vara en egoistisk handling i det lilla perspektivet, men en förbannad nödvändighet i det stora perspektivet. Artens fortlevnad, om vi nu är intresserade av det. Så att vifta undan kvinnors lidande när de föder barn enligt devisen "de har ju valt det själva", det är inte bara fel och idiotiskt. Det är okunnigt. Och, så klart, riktigt jäkla sjukt.


1 kommentar:

Hanna sa...

Modigt av dig att göra om det.

(Förutom the obvious: sjukt viktig text.)