torsdag 22 november 2012

Några saker jag hatar i mitt hem.

Jag tycker att det är kul att se folks hem. Verkligen! Jag gillar att se lösningar och idéer och få tips till mitt eget hem. Men när vi visar upp bilder på våra hem så är vi ju så jäkla duktiga på att skära bort just det där hörnet där allt skräp hamnar, eller så fotar vi så att fönstren med fula beslag inte syns och aldrig någonsin är det stökigt heller.

Trots det så vet jag att alla har saker de verkligen avskyr med sitt hem. För min del är det att vi bor i ett skitfult mexitegelhus, men förutom det finns det också ett gäng mindre saker att verkligen störa sig på. Här kommer de, utan inbördes ordning. Den osminkade (och ostädade sanningen):









































































Ett jävla pizzavalv? Vem vare som byggde? Det här är alltså det första man ser när man kommer in genom ytterdörren ni ser på bilden. Ett förskräckligt pizzavalv. Om ni tittar noga ser ni att det går el i det också, så det är inte bara att ta fram släggan och go crazy när man har fått nog på det. I såna fall hade det varit borta för länge sen. Och strukturen sen? Något slags låtsasgips? Jag blir galen!









Golvet sedan då? Ett slitet billigt laminatgolv från Ikea som ser smutsigt ut även när det är nytvättat. Obs, det är det ej på den här bilden. Golvet ligger från ytterdörren genom hallen och ut i hela köket. Det gör att vi inte kan ta bort det förrän vi har tagit bort pizzavalvet (för vi vill ju inte lägga nytt golv RUNT det där förskräckliga valvet) och det kan vi ju inte göra bara sådär på grund av elen. Katten på råttan och råttan på repet. Jag hatar detta golv till förbannelse. Jag vill ha ett ljusblåvitt schackrutigt linoleumgolv tack. Inte det här!







































När vi ändå är inne i köket kan vi prata om det här hörnet. Det fula golvet, vår pappersåtervinning, katternas mat (som oftast ligger på golvet due to monstermajken), städgrejer och så den skitfula dörren ut till tvättstugan. Jag orkar inte ens säga något om det, så mycket hatar jag detta hörn.

Och så till sist då. La pièce de résistance ifall piècen var en skithög. Fåtöljen från helvetet.







































Den här fåtöljen var en gång fin. Eller okej, rätt halvfin då. Den dög. Sedan gick överdraget sönder och vi insåg sist vi fick slita på det att det faktiskt inte går att tvätta en gång till. Så nu försöker vi dölja den smutsiga klädseln med en filt. Tror ni filten ligger på sin plats där den ska ligga? NEJ! Såhär ser fåtöljen nästan alltid ut och när jag är som tröttast på att gå och plocka och fixa och städa och tjata så ser jag denna lilla möbel som en manifestation av allt jag är trött på. Ibland funderar jag på att hälla lite tändvätska på den och se den brinna upp, men då skulle vi ha en sittplats för lite så vi behåller den. Än så länge.

Gud vad jag ska njuta när den där fåtöljen åker ut. Mitt galna skratt kommer höras över bygden. Fåtöljhelvete.

Jag kan ju inte vara ensam om att genuint hata vissa delar/saker i hemmet?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Men dörren! Den är ju superfin. I januari flyttar jag till lägenhet med inte mindre än SEX sådana dörrar. Ska omsorgsfullt ta bild på dem en och en och spamma dig. Fast det förstås, det är en 50-tals-lägenhet, så de passar liksom in.
/K.

Tjockalocka sa...

Jag hatar att vi fastnar.
Att saker - i perspektiv på annat - inte prioriteras.
Således ser dotterns rum fortfarande ut som när vi flyttade in, trots storslagna ambitioner.

Brist på tid, brist på pengar.
Och ork. Och ibland brist på grejor!

Jag har letat lila lampskärmar i rätt storlek i FYRA ÅR!!! Till två auktionsfyndade lampfötter från sextiotalet. Helt OMÖJLIGT. Lampskärmar finns inte. Inte i lila och inte i rätt storlek.

Fotokonst till vardagsrummet där det också ser nyinflyttat ut. Går inte.

Gardiner. Rullgardiner. Standard funkar inte för det förutsätts att alla bor i sjuttiotalshus med max 140 breda fönster och max 2 i takhöjd. Gardiner som är 3 meter måste specialbeställas och kostar då en förmögenhet. Rullgardiner i sovrummet likaså. Helt sjukt med tanke på att alla här i stan bor i hus från början av förra seklet.

Knopparna på garderoberna som aldrig skruvas fast eftersom gamla hål först måste fyllas med exakt rätt dimension på rundstav, spacklas och slipas, borras nytt hål och skruvas fast.

Tavlor som aldrig kommer upp pga verktygslådan är permanent bosatt på landet numer.

Osv...

Hallen, där vi inte kan enas om krokar i barnens höjd varpå alla barnens ytterkläder alltid ligger på golvet.

Ellen sa...

stalochreklam - fast det är ju inte träslaget jag har problem med utan att den är slagen och vind och för låg och massa andra saker.

tjockalocka - känner verkligen igen mig. Man har så storslagna planer och sen...

Anonym sa...

Gillar på riktigt stolen, älskar sådana stolar men har ingen plats. Klä om? Kan byta den mot i princip vad som helst i mitt kök.

/ grillfest

JsN sa...

Mitt hat är avsaknad av förvaring för mina saker som ska säljas samt att jag har tvättstugan i badrummet på bottenvåningen som också är toalett för gäster!