fredag 27 december 2013

Året som gick

Får man sammanfatta ett år när det är några dagar kvar? Det får man va? Bra, då kör vi:

2013 var ett bra år med en pissjobbig höst. Tada!

Nej men om vi ska ta det lite på allvar såhär för att jag om tre år ska kunna läsa tillbaka och minnas mitt år vilket jag inte kan annars eftersom jag har miserabelt dåligt minne? Okej.

I januari var jag lite vilsen. Jag hade fortfarande eget företag på heltid som inte direkt blomstrade, jag krånglade med Noas idiotiska läsebok och jag var sedvanligt vinterdeppig. Nydiagnosticerad med b-vitaminbrist också, även om det vände där och jag började må bättre. Ett inlägg jag tycker om från januari är det här om att låtsas vara vuxen.

Sen kom februari och jag började på mitt nya - helt awesome - jobb! Älskar't! Jag var också sinnessjukt modig och körde standup för första gången vilket var bland det roligaste jag har gjort och jag vill göra det igen igen igen igen och igen. Dessutom är jag jävligt rolig faktiskt, om jag får säga det själv. Vilket jag nyss gjorde.

Mars. Mars, vad hände i mars? Nyheten om att en Veronica Mars-film skulle spelas in kom. Jag dog av hype.  På allvar är det en av de bättre nyheterna under året. LOOOOGAN!!

I april lyckades jag boka en resa till Kroatien efter många om och men. Ironiskt nog visade det sig vara exakt samma resa (hotell och resmål) jag bokat tre år tidigare - men den gången fick vi ställa in resan. I år kom vi dock iväg och det var awesome. Alltså på allvar, sån himla fin resa trots att det regnade så mycket.

Maj kom och det var vårfest på förskolan och jag bloggade om att jag fan inte tycker att det är mitt jobb att se till att andras barn sköter sig. Kommer aldrig att be om ursäkt för det. Herregud, se till att era barn uppför sig eller acceptera att andra säger ifrån. Inte svårare än så.

Juni. JUNI! För alltid kommer denna månad vara känd som "månaden jag upptäckte Roller Derby" vilket är ungefär det bästa som hänt mig på länge. Roller Derby!!

I juli hände inte mycket. Jag lärde min tvååring simma efter att ha tröttnat på att se folk vara oansvariga med barn och vatten.  Vi badade och badade och svettades hela sommaren. Herregud vad varmt det var?!

Sen kom augusti och jag hade tråkigt en kväll och startade en ny blogg och hade väl ingen aning om att några gifar om föräldraskap skulle bli en sån succé? Men alltså Supermamman har hyllats både högt och lågt och länkats till av effing LOTTA LUNDGREN så jag tänker att jävlar i min lilla låda vilket bra beslut det var att starta den där bloggen ändå.

I september var allt rätt kasst som jag minns det. Alltså september-oktober i år var hemska. Den här hösten har nästan tagit knäcken på mig. Men jag körde på med roller derbyn och förbannade min värdelöshet och så bloggade jag om det här med internet och barn också, vilket var rätt bra så jag tycker ni kan läsa det.

Oktober var som sagt kass. Men Roller Derby saved my soul och så rantade jag om barnuppfostran vilket jag tycker att ni borde läsa för jag är ju så jävla övertygad om min egen hjärnas förträfflighet.

Men sen! November! Okej att det var en jobbig och slitig månad, men vi fick en lägenhet. Vi fick en jävla sexrummare på 130 kvm i etage precis vid slottet i Örebro så jag känner lite att jag inte direkt kan klaga? We're moving on, som Sarah Dawn Finer skulle säga. Och med moving menar jag flytta då. Så som vi har ångestat kring detta beslut känns det ändå helt rätt. Om vi bara får huset sålt. *ler panikslaget* Jag startade även ett projekt där ni får önska rubriker och jag ska skriva inlägg till, detta har avstannat något. Jag jobbar på det. Förlåt.

Ah sen blev det december och det är ju nu och förutom att jag har hittat en retuscheringsapp har allt följt sin gilla gång. Vi har bakat pepparkakshus, kokat knäck och jag har klagat på vit jul-kampanjen i år igen. Varför förnya sig?

Såhär i efterhand kan jag se att 2013 har fört med sig så mycket ovärderliga saker. Som mitt nya jobb som jag älskar. Som att jag äntligen fått lite credd för min blogg (även om det inte är denna)? Som att jag provade på stand up och blev förälskad. Som att jag började med Roller Derby och hittade hem, för så känns det verkligen. Roller Derby är... jag har inte ord för det. Det är sport och gemenskap och träning och svinkul och äckligt svårt och jobbigt och hårt och roligt. Och det är så fina och coola och roliga tjejer i laget. Roller Derby är allt jag inte visste att jag saknade förrän jag insåg att det var precis det som fattades i mitt liv. Roller Derby saved my soul, helt klart. Och sen flytt och utlandsresa och härlig lång sommar och allt - jag har haft ett väldigt väldigt bra år. Det har varit en tuff höst men året som sådant har varit ett av de bästa på länge. 2014 måste kämpa hårt för att nå upp till samma nivå av awesomeness. Fast å andra sidan: under 2014 har Veronica Mars-filmen premiär så redan där peakar väl året.

Jag är så sjukt lyckligt lottad, det var väl bara det jag ville säga såhär i mellandagarnas slöa eftertanke. Tack för det här året livet. Well played indeed!

Inga kommentarer: