fredag 15 augusti 2014

"Det finns inga dåliga kläder..." håll käften.

Om jag vill ge ett tips till blivande/nyblivna föräldrar, eller bara föräldrar generellt, så är det detta: Man behöver inte vara ute i regn. Jag lade upp en bild på instagram igår där jag skrev att "I don't do regn" och det stämmer verkligen. Det. Är. Inte. Ett. Måste.

Man kan vara en jättebra förälder utan att stå i hällregn och njuta av hur ens barn upplever naturen med rännilar och grodor eller vilken bild naturivrare nu målar upp. Man kan helt skippa att stå i en kall och regnig lekpark och lyssna på när barnets galonbyxor i samarbete med rutschkanan skapar helt olidliga oljud.

Det går att skapa en bra barndom utan att stå med fuktiga kläder, surt humör och kalla händer i hällregn. Tro mig.

Dessutom finns förskolan. Där får de vara ute i regn även om de vill det eller ej. Och efter några år kan de vara ute ensamma. I allra värsta fall kanske det finns en förälder till i familjen som faktiskt trivs med detta "regn" som tydligen ska vara så mysigt.

Jag gör andra grejer ute. Badar, leker i snön, plockar svamp, har lövkrig. Men I don't do regn. Det måste man faktiskt inte.


2 kommentarer:

Anna sa...

Det är därför förskolan finns.
Regn gör man bara om man måste.

Kerstin sa...

Jag håller så mycket med dig Ellen! Ska trycka regnkläderna i halsen på nästa person som prackar detta på mig :-D