tisdag 12 augusti 2014

Kreta, I löv ju.

Jag tog mitt mellanbarn och min syrra och lite handbagage och så åkte jag till Kreta förra veckan. Det var bland det bästa jag gjort på länge. Vi flög med Norwegian och var borta fem nätter och sex dagar och det var alldeles lagom länge.

Att resa med bara ett barn på två vuxna var så pass lätt att jag 1) undrar vad alla sammanboende enbarnsföräldrar gör med all sin tid? Disputerar i tjugofyra olika ämnen? 2) funderade på om detta kunde bli en stående tradition 3) hann läsa fem böcker, vilket var väldigt trevligt.

Vad vi gjorde då? Vi sov länge, ungefär till 10-11. Sen gick vi förbi affären på knuten och köpte någon frukost (oftast var det en gigantisk munk för 1 euro) och travade ner till stranden. Där låg vi på solstolar under parasoll, badade, hoppade i vågorna och läste. Beställde nån juice. Åt lite melon. Samlade lite snäckskal.

Ibland glömde vi att äta lunch. Blir lätt så när man äter en enorm munk vid 11. Ibland åt vi lunch vid 15. Det blev som det blev. Sen på eftermiddagen ville Emmy hellre bada i poolen på hotellet så då förflyttade vi oss till poolkanten och läste, badade, åt lite chips, läste lite, brände oss lite i solen och lekte i poolen. Runt halv sex gick vi in, tog en tupplur och sen på kvällen gjorde vi oss i ordning för att gå ut och äta. Sen åt vi, drack vin, såg på när Emmy lekte med någon billig flygleksak/stenar på stranden/eld (!) osv. Drack kanske några drinkar. Och så promenerade vi hem runt elvatiden på kvällen. Repeat hela veckan förutom dagen då vi åkte till Chania och upptäckte världens vackraste stad med världens vackraste män. Seriöst, vi åt på en restaurang där alla som jobbade var vackra skäggiga män. Var det anställningskravet? Vi tror det. Tyra Banks skulle svimmat av entusiasm om hon upptäckt det stället.

(Älskar att jag har en unge som dagen efter Den Stora Skäggupplevelsen hånfullt frågade mig om alla skäggiga män vi såg var "sååå snygga", med faktiska citationstecken med fingrarna.)

Älskar hela semestern. Var så vansinnigt avslappnande. Och trevligt. Och mysigt. Och varmt.

Ett väldigt bra beslut att åka dit helt enkelt. Vill tillbaka nu. Nä det vill jag inte. Vill ha höst och värmeljusmys nu. Faktiskt.




3 kommentarer:

presens sa...

Närå. Vi renoverar hus, läser böcker, slappar i trädgården, tränar, träffar kompisar och spelar jävligt mycket candy crush.

Anonym sa...

gud så härligt! vi älskar oxå kreta - Chaniasidan - har varit där säkert 6-7 ggr och lärt känna trevliga människor och äter väldigt god mat. senaste gångerna har vi tagit flygstolar ner och fixat hotel på plats och i år så körde vi budgethotel och det var kanon - allt från 5 km från Chania, till mitt i gamla stan till hotel vid paradisstranden Elafonissi... ja jag kan lugnt åka ner många gånger till innan jag lägger näsan i vädret.

JsN sa...

Och jag som tycker det blir så mycket lättare och lugnare med extrabarn! Då roar ju barnen varandra och jag kan ta det lugnt med en bok!

(Typ, det är förmodligen enklare för att det är annorlunda)