onsdag 5 november 2014

Det här var ju lite pinsamt, Fredrik Hillerborg

Hej och kul att så många har hittat hit. Jag är inte alltid så rolig och elak som i förra inlägget. Oftast är jag mest gnällig och ytlig, men även en blind höna och så vidare.

I alla fall. Det verkar som att en viss Kille Med Åsikt på Resumé har läst min obetydliga lilla kritik och tagit åt sig den. Eller i alla fall insett att wow, jag uttryckte mig som en äkta douche, det här var ju pinsamt. Och sen ändrat sin text.

Jaha, kanske nån tänker nu. Varför är det pinsamt? Det är väl BRA om man tar åt sig kritik och ändrar sig. Jodå, det är det. Ännu bättre är det ju om man, well, erkänner att man uttryckte sig fel från början? Nu misstänker ju jag att den omskrivna texten främst skrevs om på grund av att den inte skulle sticka ut som fullt lika mansgrisig, inte för att textförfattaren faktiskt ändrat åsikt, men eftersom det inte finns någon förklaring så vet jag inte. Inte ett ord har sagts om att "hey, jag hade fel". Istället har texten redigerats om så pass att nästan allt jag citerade är borta. Här är några nya citat:

"Dessa kommentarer kan också betraktas som objektifierande. Men det här inlägget går inte ut på att granska och värdera varje kommentar, jag är intresserad av hur paketering/klippning fått viral spridning" 

"Min poäng med det här inlägget är inte att förminska sexistiska kommentarer. Poängen är att medvetandegöra hur klippning och inramning kan spetsa sanningen och få miljontals människor att reagera."

Ja, jag vet. Han har ju bättrat sig. Eller alltså, det är ju fortfarande lite tokigt att han säger att kommentarerna "kan betraktas som" objektifierande, men nu ska vi ge Fredrik A for effort ändå. Jag är inte knusslig. Jag tycker att det rimliga när man får skarp kritik är att visa att man faktiskt tar till sig den och inte bara formulera om sin jättedåliga text, men jag är inte knusslig.

Jag är däremot fundersam. För om man tar bort allt (nåja, nästan allt) misstänkliggörande av utsatta kvinnor så har man bara kvar det kära gamla matteexemplet som visar att videon är ihopklippt och redigerad. Och jag vet inte, men hur värt är det att publicera en hel text om det?

Nu är ju mediebranschen tuff och hård och svår att få genomslag i, så jag förstår att man ändå griper efter halmstrån i sin strävan efter att få sin röst hörd. För att avsluta det här lite bitska inlägget lite snällare så tänkte jag därför ge gratis karriärsråd.

Fredrik, ge dig in i filmbranschen. Jag lovar att det finns metervis av krönikor att skriva om hur vissa filmer blir populära på grund av smart klippning. Harry Potter till exempel, de har klippt ner ett helt skolår till ett par timmar?! Och, om man räknar på det, så är det EGENTLIGEN bara 0.32 trollformler per dag trots att de får det att se ut som att de trollar hela tiden. Där har du något att bita i.

Lycka till!


5 kommentarer:

Tudorienne sa...

:-)

Anonym sa...

Ellen for president.

majsan sa...

Hehe. Gillar!

Kerstin sa...

Haha, ytterligare poäng till dig Ellen :-D

Unknown sa...

Alltså, du är fantastisk!