måndag 4 januari 2016

Det Stora Bokskrivarprojektet.

Okej så jag tänkte (kanske i relation till att ha läst Martina Haags senaste, kanske inte) att jag skulle försöka mig på det här att Skriva En Bok På Riktigt, och har således nu tagit flera viktiga steg. Som till exempel:

- Jag har beställt en prenumeration på tidningen Skriva. För alla vet ju att om man läser om hur man kan göra något, då gör man det bara.

- Jag har skrivit iaf 4000 ord på en bok. Det är ju... ändå... typ en femtondel av vad som behövs minst?

- Jag har låtit nån annan läsa dessa 4000 ord för att se ifall jag bara ska ge upp allt från början eller om det är värt att ens försöka. (Hen sa att jag skulle försöka.)

- Jag har suttit och skrivit ner små anteckningar om mina karaktärer i telefonen under tråkiga stunder på t.ex. lekland eller väntrum. Det har jag läst att Sandra Beijer gör och eftersom hennes liv är perfekt och allt jag vill ha så tänker jag härma detta. Inte för att hon hänger på lekland, och besöker hon någonsin ett väntrum har de säkert manikyrbehandlingar under tiden man väntar.

- Jag har en så jävla bra bokidé. Alltså jag tycker det på riktigt. Om jag inte lyckas skriva den här boken tänker jag ge allt jag har till nån som kan skriva och sen ba "do your thing" för jag tycker verkligen att det är en kul idé.

- Jag har nu även bloggat om att det är the real deal den här gången, så om jag inte uppdaterar er med jämna mellanrum om hur det går så måste ni fråga. Gärna argt och strängt. Skriver du på boken eller? Va? Kom igen nu då!


Andra tips och knep?

8 kommentarer:

/nina sa...

Läs inne hos Simona Ahrnstedt, hon har massor med bra tips till personer som vill skriva en bok (oavsett genre, kan jag tillägga!)

Lisa sa...

COOLT! Här är mitt bästa tips i den fasen du är i nu: Gå till bibblan, låna en hög böcker i samma genre (helst med lite liknande tema om du kan hitta) som du vill skriva, och lusläs med författarglasögon på. Alltså: HUR ÄR DESSA BÖCKER SKRIVA, EXAKT? Notera sånt du gillar och härma. Notera sånt du inte gillar och strunta i att göra likadant själv. Sen har jag tie tusen tips till, men det där är mitt bästa. HEJA!!!

Maria sa...

BRA STEG! Jag beundrar dig och blir avundsjuk på samma gång. Samt: kommer definitivt att köpa boken.

Unknown sa...

Bra där! Ser fram mot att läsa din bok Ellen!

presens sa...

Men hallå! Får *andra* testläsa och inte jag?!?!?!

Amanda sa...

Alla som gör exakt som jag säger blir utgivna.
(Eller, i allafall en dryg hyllmeter and growing).

Börja med att läsa här:
http://allaharenbok.blogspot.co.uk/2010/09/skriv-budkavlen-far-fram.html

Vissa av länkarna är dock döda tyvärr.
Fråga om det är nåt, du vet var jag finns.

Jenny sa...

Jag har ingen aning om hur en bok skrivs men jävlar vad glad jag blev över att en vettig människa vill göra det!

Ellen sa...

Tack för superpeppen hörrni! <3