torsdag 4 maj 2017

Swisha ett inlägg!

Sedan jag berättade om min inkomstbrist i sommar är det flera som har hört av sig här, på instagram och twitter och frågat om de får swisha ett bidrag. Jag har sagt nej eftersom jag inte vill att andra ska betala för min dumhet. Men sen tänkte jag på (inför att söka jobb) vilka mina styrkor är och den främsta jag har är ju att skriva. Så istället för att ta emot allmosor tänkte jag att man kan få köpa ett inlägg på bloggen eller instagram för en valfri summa.

Innan jag berättar hur jag har tänkt det vill jag klargöra tre saker:

1) Vi kommer åka på vår barnfria Greklandsresa. Dels för att pengarna vi redan betalt annars försvinner, och dels för att jag inte tror att vi kommer orka hösten utan den. Det har varit tufft på sistone och vi behöver vilan något så oerhört mycket. Men om man känner att man inte vill bidra med pengar till någon som ska lyxa till det och åka utomlands så ska man absolut inte göra det, och därför vill jag vara tydlig med detta från början så att ingen känner sig lurad.

2) Vi kommer inte svälta. Om det blir så att vi inte kan betala räkningar och mat så kan vi låna pengar från bank och/eller släktingar. Vi har en sommarstuga att tillbringa sommaren i och Noas kollo är redan betalt. Det kommer bli jävligt tight och jag är osäker på hur vi ska göra, men vi kommer inte hamna på gatan. Jag vill inte att någon ska tro det.

3) Om du har dåligt med pengar vill jag inte att du swishar en krona ens. Jag vill inte att nån ska läsa och känna att "jag vet hur dåligt det är med pengar, men den här månaden fick jag lite över så då kan jag hjälpa till". Nej. Om du däremot känner att vafan, ett glas rosé på uteserveringen kan jag offra för att jag gärna vill se ett inlägg om just mitt favoritämne - då är det en annan sak.

Alla är med på noterna? Okej!

Det är väldigt enkelt. Du swishar, jag skriver!



























Swisha valfri summa och ett ämne du vill att jag skriver om. Skriv gärna också om du vill se det på instagram (@chipsqueen) eller på bloggen (enligtellen.blogspot.com).

Eftersom utrymmet för text på swish är begränsat så kan du utveckla i kommentarsfälten på blogg och insta, skicka DM eller maila mig på ellen.haglund@gmail.com

De eventuella inlägg som önskas (jag menar, det är maj och snart sommar - folk har bättre saker för sig) kommer upp så fort jag bara kan! Ju mer komplicerat ämne, desto längre tid kan det dock ta. Men jag lovar att skriva så fingrarna glöder.

Frågor? Hojta bara!

(Frågan om varför jag inte säkrade sommarinkomsten innan jag gjorde sommarplaner? Ja men vi gick ju igenom det i förra inlägget: jag är dum i huvudet.)

15 kommentarer:

Nylsa sa...

Bra idé. Du är fantastisk, nu ska jag fundera på bra ämne och hur många antal glas rosé det får kosta. Heja dig som kämpar!

Maria sa...

Vill hemskt gärna läsa om vad som helst som gör dig arg/irriterad, det brukar vara väldigt underhållande. Men bara en tanke: jag läste på nåt konto nyligen (typ SFK eller LD) att det kunde räknas som skattepliktigt om man fick swishat pengar för en motprestation (eller nåt ditåt). Vet inte hur gränsdragningen görs för vad som räknas som motprestation, om ett blogginlägg om specifikt ämne räknas dit tex? Ville bara nämna det så du inte riskerar att behöva outa dig igen som dum i huvudet efter en skattesmäll:-) (obs jag tycker inte du är dum i huvudet utan att det är fullt rimligt att utgå från kursplats med >20 i meritpoäng. Hade gjort samma själv givetvis).

Unknown sa...

Jag swishade just och tycker egentligen att det kan vara för alla fantastiska blogginlägg genom åren då jag följt dig. Men om du vill ha lite uppslag skulle jag gärna vilja att du skrev om hur man bemöter gubbar på jobbet som har så mycket åsikter om genus och feminism och tycker sig ha rätt (och jag har fel) fast de egentligen inte har nån koll alls? Hoppas du förstår hur jag menar :-)

Ellen sa...

Maria - jag har kollat och fattar det som att man får ju "tjäna" en viss summa skattefritt varje år och så länge jag understiger den?

Kerstin - jättebra, tack! :)

Nylsa - tack så mycket. <3

Ellen sa...

Menade såklart överstiger den...

Hedvig sa...

Funderar på.. Ni kan inte hyra ut er lägenhet veckovis eller så på air b'n b (vet inte hur det stavas och orkar inte googla). Ni bor väl i Götet, borde väl finnas folk som vill bo i storstan nån vecka? Om ni ändå kan bo i sommarstugan menar jag :)

Unknown sa...

Kan jag göra det här senare? Just nu tillhör jag kategorin som försöker få vardagen att gå ihop ekonomiskt men om någon månad har vi nog det bättre. Stor kram och sluta genast slå på dig själv med det här, det blir så här ibland för alla (som inte är typ Sandra Beijer och snorrik).

Anonym sa...

Nu har jag swishat två glas rosé (förvisso från ett lite sunkigare hak, men jag är inte finare än så...) och jag tackar för alla dina inlägg både här och på Instagram! Du är en ögonöppnare och en kämpe som får mig att må bättre och bli bättre. Ha det så trevligt i Grekland!

Maria T sa...

Om du varit anställd har antagligen arbetsgivaren redan räknat ner din skatt med det beloppet. Iaf om de gått på skattetabellen och du jobbat hyfsat mkt. Eller är jag ute och cyklar nu...?

Maria sa...

Låter som du har koll på läget! :-) Har swishat en box rosé nu ("greklandsgate") för alla bra inlägg du redan skrivit samt de som kommer i sommar och som jag redan ser fram emot. Och om jag hade kunnat skriva så roligt som du så hade jag skrivit en lång syrlig dräpande text om David Eberhard, mitt favorithatobjekt. Just sayin... :-)

Anna sa...

Ha ha, jag tänkte precis på att jag önskar en sådan text om David Eberhard, denna obehagliga person.

Ellen, jag har inte swish, kan jag betala på något annat sätt?

Ellen sa...

Den där om Jenny - nej det får du faktiskt inte. Vill inte ha bidrag från människor som kämpar med ekonomin själv. Jag uppskattar verkligen att du vill hjälpa till, men du behöver dina pengar själv. <3

Maria T - jag har tjänat 0 kr hittills i år pga har pluggat. Då borde det funka, vad jag förstår. :)

Anna - nä jag vet inte hur isf? Men nu är ni ju två som vill Eberhard så jag ska putta upp honom i prioriteringen. :D

Anonym - tack!! <3

Hedvig Boreson - jättebra tips, vi var inne på det förut men kom av oss. Ska kolla igen!

Anna sa...

Jag kom på att jag kan be min syster swisha åt mig:) Förresten, får jag ändra önskemål från Eberhart till genus? Hur man gör när ens son upptäcker att han är den enda pojken med färgglada och enligt andra "flickaktiga" kläder och vill ha typ vedervärdiga superhjältekläder (har som tur är inte hänt än, men det lär väl komma tyvärr).

Ellen sa...

Anna - såklart! Jag älskar ju det ämnet. :)

Patrik sa...

(Råkade skriva som anonym så här kommer ett inlägg med rätt namn)

Gåvor mellan privatpersoner
Pengar eller annan ersättning som ges mellan privatpersoner utan någon form av motprestation anses som skattefria gåvor. Om mottagaren av ersättningen däremot utför någon form av prestation eller arbete är ersättningen normalt skattepliktig.

Eftersom du blir ERBJUDEN att skriva ett inlägg och inte MÅSTE skriva ett inlägg när du Swishat räknas det som en personlig gåva

(Ursäkta Ellen, nu har jag skrivit fel tre gånger så du kan ju ta med endast den här kommentaren)